Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

06 jan

Italeri 1:72 KA-6D Tanker Intruder

Ez egy vendégposzt.
A cikket, a fotókat és a makettet Ulicska Gábor készítette.

Ezt a makettet először gyors és egyszerű építésnek gondoltam. Makettinfo cserebere fórumon bukkantam rá. Olcsó volt és nem szerettem volna sok időt fecsérelni rá. Elárulhatom. Nem így lett.
Leírom miért is.

Az Italeri eme készlete nem tartozik a legpontosabb kidolgozású makettjei közé.
Legelső fázisban a kabinbelsőt készítettem el. Csak a dobozban található anyagokat építettem be. Semmi extra. Lehet így is űzni ezt a hobbit. Megpróbáltam minél változatosabbra és élethűbbre festeni. A makett ekkor még nem okozott csalódást.
Aztán…

Nagyon sok pontatlansággal találkoztam az összerakás alkalmával. Amikor a törzset és a szárnyakat megpróbáltam hézagmentesen összeilleszteni nem igazán sikerült. Sok-sok tömítő árán tudtam megfelelővé varázsolni. Na, de ekkor jött a probléma. Tömítőanyag elcsiszolása után nagyon sok panelvonal eltűnt.
Megpróbáltam szerezni rajzokat, több kevesebb sikerrel. Ez nem egy Tomcat, hogy még a vízcsapból is árad az információ a típusról. Ez csak egy repülő „benzinkút”. Azért pár egyszerűnek mondható, de számomra használható panelrajzot találtam az interneten.

Ekkor vettem ismét kézbe a madarat. Szépen egyenletesen mindenhol lecsiszolgattam, ahol kellett pillanatragasztóval eltüntettem a panelvonalakat. A rajzok tanulmányozásakor vettem észre, hogy eléggé eltér a makett felületén gyárilag megjelenített panelosztás. Egybecsiszoltam nagyon finom csiszolópapírral az egész felületet. Majd elkezdtem újrakarcolni.
Erre egy gyári karcoló tűt, illetve Z63 Tóth Zoli féle speciális karcolót használok. Ez elég hosszadalmas művelet, mert oda kell figyelni rá. Ha ugyanis megcsúszik a tű, lehet újra játszadozni: tömíteni, csiszolni, újrakarcolni.

A művelet végeztével Gunze Surfacer-rel vékonyan megfújtam, hogy lássam hol vannak még pontatlanságok. Pár helyen volt és azokat még javítottam.
Ezután ismét vékony rétegben surfacereztem. Ez jó alap a festéshez.

Előárnyékoltam. Ez azt jelenti, hogy a panelvonalak mentén híg feketével megfújom vékony csíkokban. Ez egy olyan réteget képez, amire a színeket felfújva (főleg ennél a gépnél a világos színek) áttetszőleg hatnak.

Ennek a repülőnek az eredetije 1991-ben teljesített szolgálatot a US NAVY kötelékében.
A színek ennek megfelelően a következőképpen alakultak: Gunze H311, H1, H305, H308, H315 és ezek keverékei…
Ahhoz, hogy minél eredetibb megjelenítést érjünk el a panelek közepét az alapszínek világosításával fújtam meg. Ezt addig ismételtem, míg nem találtam tökéletesnek. Végül egy nagyon híg alapszínnel átködöltem az egész felületet. Mindezen műveletet nagyon alacsony nyomáson és kb. 90-10% hígító-festék arányban fújva. Amikor tökéletesnek láttam félreraktam kb. 2 napra száradni.

A dobozban levő matricákat nekiálltam körbevágni. Ez a celldömölki makett verseny idején történt. Ekkor Szabó Ákos barátom tanácsolta: „- Te Uli! Tök jó lett a festés, miért rontod el a matricákkal, amikor azokat meg is lehet fújni? Sokkal szebb lesz. Amit lehet fújj meg!”

Megfogadtam tanácsát és elkészítettem szinte minden matricának a fújó sablonját, illetve amit lehetett kitakargattam és úgy fújtam meg. Jó, hogy hallgattam rá, mert valóban szép végeredmény kerekedett a festés végeztével.

Ezután jött egy fényes lakkréteg. Ez adja az alapját a matricázásnak.
Majd a koszolás következett. Ehhez Tamiya Weathering Master B illetve D szettjét, grafit ceruzát és Derwent Watercolour akvarell ceruzákat használtam.

Vallejo satin és matt lakk keverékkel zártam le a koszolt felületet. Erre azért van szükség, hogy az addigi munkánk ne vesszen kárba. A Vallejo lakkjai kiválóak erre a célra.

Végezetül egy fa alapra helyeztem. Ezt a natúr fa színt feketével festettem le. Erre fekete csiszolópapírt ragasztottam. Ez hasonló kinézetű, mint a repülőgép hordozók fedélzete. A sötét szín kiemeli a világos festésű repülőt.
Az egyszerű és gyors építésből komoly munka kerekedett, aminek később meg is lett a jutalma.

A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:

Értékelés:5/3,25
Kidolgozás, részletezés:★★★☆☆
Illesztés, építhetőség:★★★☆☆
Matricaválaszték:★★☆☆☆
Ár/érték arány:★★★★★

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: