Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

15 szept

Academy 1:72 Super Étendard – Arcoskodó argentin

1982. május 25-én én még a második szülinapomat ünnepeltem, azonban aznap 16:35-kor az Argentin Köztársaság Haditengerészete (Armada de la República Argentina vagy ARA) két Super Étendard típusú csapásmérő gépe (a 3-A-203-as és a 3-A-204-es) AM39 Exocet hajó elleni rakéták bevetésével megtámadta a brit flotta MV Atlantic Conveyor szállítóhajóját. A rakétatalálat következtében a hajó elsüllyedt, rajta a csomagolt állapotban levő Chinook és Wessex helikopterekkel, valamint telepíthető leszállópálya elemekkel, tartalék Harrier-hajtóművekkel és alkatrészekkel, továbbá egy édesvíz előállító berendezéssel együtt.

Pár nappal korábban, május 4-én a 3-A-202 és a 3-A-203 lajstromjelű Super Étendard hasonló csapást mért a HMS Sheffield rombolóhajóra is, melyet szintén elsüllyesztettek Exocet raktákkal.

Ekkoriban zajlott ugyanis a második világháború utáni legnagyobb, modern hadseregek által vívott tengeri és szárazföldi konfliktusa, a Falkland-szigeteki háború. A konfliktus során a francia gyártmányú Super Étendard csapásmérő repülőgép és az Exocet rakéták veszedelmes párosnak bizonyultak. A 73 napig tartó háború alatt Argentína egyetlen gépet sem vesztett ebből a típusból.

Argentin Super Étendard (Fotó: theaviationgeekclub.com)
Argentin Super Étendard (Fotó: theaviationgeekclub.com)

40 évvel később, a XXVIII. Kőrös Makett Kupán a háborúra emlékezve kiemelt kategóriát kapott a téma, így kézenfekvő volt elkészíteni a makettet erre a versenyre.

Argentína egyébként az A-4Q Skyhawk-ok leváltására 14 db AMD (Avions Marcel Dassault) Super Étendard (SuE) harmadik generációs vadászgép beszerzését tervezte, de 1981-ig csak 5 db érkezett meg. Franciaország ígéretet tett arra, hogy 1982. áprilisig leszállítja a teljes megrendelést, ám a szállítást a konfliktus kirobbanásával felfüggesztette.

Az Academy Super Étendard makettje

A ma már nem túl ismert nevű Sunny Tri-S 1983-as kiadású kitjét vette át és dobozolta újra 1988-ban az Academy (is). Ennek egyik példánya egy győri makettező pincéjében várta sorsának jobbra fordulását, míg szerencsés úton hozzám nem került. (Köszi Dani!)

A készletben a kornak megfelelő színvonalú matricák találhatóak, melyekről az Armada jelzésein kívül a francia Aéronavale gépe is elkészíthető. Ezek a matricák azonban nemcsak gyenge minőségűek, de ránézésre sajnos elöregedtek már, ezért (a makett árának többszöröséért) beszereztem mellé az Armycast matricaívét is. Ez tízféle géphez tartalmaz jelzéseket és stencileket.

(Az Academy 2011-es, a líbiai háborúhoz készült kiadásban már Cartograph matricák vannak, azok jobb minőségűek.)

Szintén a kosárba került az Eduard 72350 számú feljavító készlete, ami a kabinhoz, a futóműhöz és a törzsféklapokhoz tartalmaz maratott rezet, valamint néhány antennával és kiömlővel lehet szebbé tenni a makettet.

Látható, hogy a nulladik lépésnek egy alapos szappanos mosásnak kell lennie.

Állítólag a korábbi szerszámmal készült Heller makett részletszegényebb és pozitív panelvonalas, ám alakhelyesebb, mint ez. Az Academy hibái, hogy a valódi repülőgéphez képest nincs meg annyira a jellegzetes kólásüveg-test, valamint a hajtóművek szívócsatornái laposabbak, az orr pedig nem áll lefele, mint az eredeti Étendard-on. (Méretarányos rajzokkal összevetve legalább 1 mm-rel feljebb hordja az orrát, mint kéne neki. „Műteni” nem szükséges, elég a teljes törzset picit meggörbíteni, hogy megfelelően lehessen rögzíteni az aljához.)

Kiegészítők 1:72 Super Étendard-hoz

Érdemes tudni, hogy az Armycast kínál több csomagban műgyanta kiegészítőt az Academy Super Étendard kithez. Ezekkel elég jól fel lehet hozni a makettet: részletgazdagabb műgyantára lehet cserélni a hajtóműbeömlőket, a függőleges vezérsíkot és a horgot, egy másik szettből lecserélhető a komplett pilótafülke a katapultüléssel és kinyitható pár elektronikai és avionikai doboz.
Egy harmadik csomag tartalmazza a futószárak és kerekek, valamint a futóaknák és ajtajainak feljavított, műgyanta változatát. A negyedik Armycast csomagból az indítósíneket és a fegyverzetet lehet lecserélni és ez már tartalmaz maratott réz alkatrészeket, valamint matricákat is.

Ezek egy része jelenleg nem is kapható, de ami igen, az többszörösen túllépné az erre a makettre szánt forrásom keretét és ekkora mértékben most nem költenék erre a gépre. Talán pár év múlva, ha esetleg megépítem a francia festésű, modernizált változatát, ki tudja…

Az argentin Étendard-hoz most megelégedtem az Eduard 72350 számú maratott réz készletével, amellyel a kabint, a futószárakat és a törzsféklapokat lehet kicsit feljavítgatni.

A gépágyú teljes mértékben hiányzik a makettről, csak az egyik hajtómű alján, tényleg csak jelzés értékkel van odahúzva valami kis mélyedés, így ezeket marással ki kellett alakítani.

Kivágtam a szárnyféklapokat, hogy kis betoldással kitérítve tudjam visszatenni, ahogy a parkoló gépekre jellemző.
A függőleges vezérsíkról „leflexeltem” a stabilizátor takarólemezét (sealing plate a neve, magyarul nem tudom, mi a pontos elnevezés), mert csúnya is volt, kicsi is és nem jó szögben állt. Sztirolból vágtam másikat.

A kabin alapszíne nagyon sötét szürke, majdnem fekete.

Színek kiválasztása, festés

Keresgéltem angol nyelvű fórumokon, hogy ki mit ajánl az argentin Super Étendard felső kékes sötétszürkéjére.
Az Airfix a Humbrol 125-ös színt javasolja, az Academy elintézi annyival, hogy „blue-grey”. A pluszban vásárolt matrica gyártója a Gunze 05 kék és a C72 Intermediate Blue összekeverését tartja jónak 20+80% arányban.

Brit fórumozók közül van aki szerint az FS36118 (Gunze H305) körül bárminek jónak kell lennie, a többség azonban egyetért azzal, hogy a francia Aeronavale Dark Blue szürke a jó szín, melyet az FS16176-ként határoznak meg. Az alsó fehér színnek az FS17875-öt javasolják.
(Nyilván az alsó fehéret nem kell túl komolyan venni, hiszen a repülőgép alja szennyeződésekkel teli, és ezek megjelenítésével amúgy is elváltozik az alapszín „fehéres-szürkés-barnás-koszos-csíkos-foltos”-ra.)

A színkódok értelmezése:
Az „FS szám” egy színárnyalatot jelöl a Federal Standard 595 nevű amerikai színskálán. Ez egy szabvány, amely segít meghatározni a katonai eszközökön alkalmazott színek pontos árnyalatát. 2008-ban frissítették utoljára, akkor kb. 650 színt tartalmazott. 2017-től az AMS-STD-595 színkód rendszer lépett a helyébe. Ezen kívül gyakran használjuk még az európai RAL színszabványt és a British Standard 4800-at.

Fontos hozzátenni, hogy ezek a szabványok digitális kor előttről származnak, tehát nem biztos, hogy mindig „nano-pontosságúak”.

A Federal Standard 595 színkód jelentése:

Az első számjegy 1, 2, vagy 3, ami az adott szín fényes, félfényes, illetve matt változatát jelöli.
A második számjegy a főszínt mutatja:
0 – barna
1 – piros
2 – narancs
3 – sárga
4 – zöld
5 – kék
6 – szürke
7 – fekete / fehér / fémszín
8 – fluoreszkáló
A harmadik, negyedik és ötödik számot egy háromjegyű számként kell értelmezni, amely meghatározza a főszín pontos árnyalatát. Az adott színen belül a 000 a legsötétebb, a 999 pedig a legvilágosabb árnyalat.

Ez alapján a Super Étendard színének javasolt FS16176 kód egy fényes szürke viszonylag sötét árnyalatát jelöli. Konkrétan ezt:

Ezt a színt az AK Real Color RC246 (FS36176) festékével és némi kékkel; az alsó fehéret pedig az RC222 (FS17875) „Insignia white” festékkel vittem fel a makettre.
Az AK RC termékeket egy 1:144-es TF-104G építésekor használtam először, abban a cikkben írok a festékkel kapcsolatos tapasztalataimról.

A sima RC246 nekem nagyon tábla-szürkének tűnt, ami egyáltalán nem hasonlít a Super Étendard színére, míg a kékkel kevert RC szín is nagyon halvány és világos volt. Ezért erre a rétegre szivaccsal és fújópisztollyal felvittem a festék kopását imitáló foltozást világosszürke színnel, majd erre ráfújtam a fedőszínt.

A farokrészen megjelennek Argentína nemzeti színei, ennek világoskékjét a Mr. Hobby H45 light blue és fényes fehér keverékéből festettem.

Végül a Mr. Hobby H305 és H54 keverékéből állt össze a repülőgép fedőszíne, számomra ez adja vissza legjobban az argentin Armada Super Étendard gépeinek jellegzetes kékes-szürke színét.
Az eredetivel összehasonlítva jobb lett volna még több indigót keverni a festékbe, de ennek korrigálására már nem maradt idő.

A makett befejezése nagyon kapkodós hajrával sikerült.
Ezt a gépet ugyanis kimondottan a békéscsabai versenyre vettem, hiszen itt volt ennek kiemelt témája, ezért sarkalatos volt, hogy elkészüljek vele szeptember 10-ig és be tudjam mutatni a 28. Kőrös Makett Kupán.

A hajrá úgy nézett ki, hogy szeptember 9-én reggel az alsó fehér szín volt rajta és ez ki volt maszkolva. Innen nyomtam egy megállás nélküli 24 órás speedbuild-et, aminek során befejeztem a festést a fent leírt színekkel, majd a fényes lakkozás után felhelyeztem az Armycast matricákat. Amíg a lakk száradt, összeraktam a futóművet és a felragasztgattam a kabintető belsejébe való alkatrészeket.

A futómű is kapott némi tuningot rézből és sztirol lapból, amelyeket fotók alapján készítettem el.
A fényes alapozásra AK Xtreme metal fémszínt kapott.

Éjjel elvégeztem a panelek koszolását barna és fekete olajfestékek keverékével.

A hajtómű beömlőjén levő F.O.D. takarólemezt és a fotók alapján húzott szálból hajtogatott létrát már korábban összeragasztottam, így a verseny előtti hajnalban ezt már csak le kellet festeni és a helyére ragasztani.
A létrán a használatból eredő festékkopást sötétbarnával és acélszínnel vittem fel egy szivacs és ecset segítségével.

A tervezett reggel 6 órai indulás helyett fél 7-kor a rakéta és a póttartály helyére ragasztásával fejeztem be az építést, majd rögzítettem az Étendard-ot a számára készült alapra és elindultam vele Békéscsabára.

Az alapról pár szó:

Az volt a cél, hogy az alap hangsúlyosabb része legyen az alkotásnak, kicsit vegye ki jobban a részét a történetmesélésből.

Mivel a Super Étendard az argentin haditengerészet gépe, ezért a „kötelekkel” és a balsafából készült, kopott kék-fehér festésű deszkákkal próbáltam az argentin tengerpart hangulatát behozni. A „Guerra de las Malvinas” felirat Falkland-szigeteki háborút jelent spanyolul.

Az „inglese puto” egy lefordíthatatlan szitkozódás, ami finoman nagyjából annyit jelent, hogy „köcsög angolok”. Ezt egy korabeli fotón láttam, argentin vandálok fújták fel egy brit lakás falára.

A feliratokat transzfer eljárással vittem fel a festett deszkákra: tükörírással kinyomtattam, majd átitattam a lapot Pentart transzfer oldattal. Megvártam, hogy a nagyja elpárologjon, majd a felirattal lefelé rátettem a lapot a deszkákra és egy kanál nyelével átdörzsöltem. A transzfer oldat leoldotta a nyomtatást a papírról, a dörzsölés meg átvitte a deszkákra.

Aki 1:48 méretarányban építené meg az AMD Super Étendard-ot, annak a Kinetic készletét ajánlom. Arról a kitről a Scale Aviation Modeller International 2020. március/áprilisi számában, valamint a The Weathering Aircraft 11 – Embarked alcímű számában olvastam cikkeket és mindkét szerző (Fabian Flemming és Diegó Lopez) egyaránt dicséri a részletgazdagságát és könnyű építhetőségét.

A Falkland-szigeteki háború gépei

Két brit vs. két argentin felségjelű gépet értékeltek a 28. Békéscsabai Nemzetközi Makettkiállítás és Versenyen, ahol a Falkland-szigeteki háború volt a kiemelt téma.
A zsűri ezt a sorrendet állította fel:

Források: airbase.blog.hu, cybermodeler.com, Rob de Bie, wikipedia.org

Videó az építésről:

A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:

Értékelés:5/2,25
Kidolgozás, részletezés:★★★☆☆
Illesztés, építhetőség:★★★☆☆
Matricaválaszték:★☆☆☆☆
Ár/érték arány:★★☆☆☆

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on vagy Instagram-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: