Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

02 ápr

1:72 Tamiya P-47 – Az azték sas

Ez egy vendégposzt.
A cikket, a fotókat és a makettet Székely Roland készítette.

A Mexikói Légierő 201-es esquadron egység (Mexican Expeditionary Air Force), más néven az «Águilas Aztecas» (Azték Sasok), 1944. július 24-én alakult meg. Az esquadron létrehozását a német tengeralattjárók általi mexikói olajszállító hajók, a Potrero del Llano és a Faja de Oro elsüllyesztésére reagálva hozták létre.
1942. május 14-én a mexikói olajszállító tartályhajót Florida partjainál elfogott egy német tengeralattjáró, amely megtorpedózta a hajót, 6000 tonna olajat kiöntve, és a legénység 35 tagjából legalább 13-at megölt.
Egy héttel később a németek lecsaptak egy másik tankerre, és legalább hét mexikói tengerész meghalt, ami miatt Manuel Ávila Camacho elnök 1942. május 22-én hadat üzent az ellenséges erőknek.

A Mexikói Légierő 201-es Esquadron Egységének Története

Titokban azonban Mexikóváros meg volt győződve arról, hogy leghalálosabb ellensége nem Európa szívében, hanem a Csendes-óceán túloldalán van: Japánban. A mexikói hadsereg elfogta azt a japán tervet, hogy a Csendes-óceán partján fekvő Cortez-tengeren keresztül megtámadják az Egyesült Államokat. A csapatok Sonora államban, Mexikó északnyugati részén partraszállnak, és észak felé hatolnak be a sebezhető amerikai délnyugat felé.

Az Escuadrón Aéreo de Pelea 201 (201. légi vadászrepülőszázad) tagjai, köztük 30 pilóta és több mint 300 támogató személyzet, az Egyesült Államokban kaptak kiképzést. A csoport parancsnoka, Antonio Cárdenas Rodríguez ezredes harci veterán volt, aki az Egyesült Államok hadseregének légierejében repült Észak-Afrikában. Ennek ellenére egyes amerikaiak nem érezték eléggé Amerika-barátnak Rodriguezt, és sikertelenül próbálták leváltani. Ramades Gaxiola Andrade századost nevezték ki századparancsnoknak, aki a repülőgépek felszerelésével és a távolsági bevetésekkel kapcsolatos feladatokat vezette.

Az esquadron P-47 Thunderbolt vadászgépeket használt, amelyeket a mexikóiak „El Jarro”-nak hívtak, és mexikói, valamint amerikai zászlókkal láttak el. Az első kiképzési hely Randolph Field, San Antonio, Texas volt, majd a pilóták további kiképzést kaptak Foster Field, Victoria, Texas és Pocatello Army Air Base, Idaho-ban. Az esquadron 1945. február 20-án végzett a kiképzéssel, és ezen a napon megkapta a csatazászlót.

Az egység 1945. március 30-án hajóval indult Kaliforniából, az USS Fairisle fedélzetén, és április 30-án érkezett Manilába, a Fülöp-szigetekre. Az esquadron az Egyesült Államok 5. Lègihadseregének, 58. Csoportjához csatlakozott, és Porac közelében, Luzon szigetén állomásoztak. A 201. önállóan lépett akcióba Vigan közelében, ahol beásták a japánokat, és az egyetlen módja annak, hogy kihozzák őket, az volt, hogy közel repültek a hegylánchoz, veszélyes zuhanó bombázásokat végrehajtva. A mexikóiak elvégezték a munkát, az amerikaiak ámulatára, akik a mexikóiakat „fehér orrnak” nevezték el a burkolatok festése miatt.

Az esquadron 1945 június és augusztus között 59 harci repülést végzett, amelyek során bombázta a japán célokat Luzon és Formosa szigeteken, valamint támogatta az amerikai 25. Gyalogságot. 1945. június 1-jén a 201. támadást tervezett egy japán lőszerraktár ellen. A három magas szikla és a légelhárító ütegek miatt nagy magasságból kellett zuhanniuk, majd megpróbálni felrántani a völgyből. Az amerikaiak öngyilkosságnak tartották; a mexikóiak soha nem repültek zuhanóbombázást harcokban.

Négy pilóta szállt fel. Carlos Garduño Nuñez mesélte:

„Fausto jött közvetlenül mögöttem. Először ledobtam a bombáimat, és azonnal erősen felhúztam. Elvesztettem a látásomat a magas G-erők miatt, és amikor visszanyertem, a gépem emelkedett. Megfordultam, hogy megnézzem, ott van-e mögöttem Fausto… de ez egy másik gép volt.”

– Elkapták Cachitót! – recsegett a rádió. „Cachito” volt a század legfiatalabb pilótájának, a veracruzi Fausto Vega Santander hadnagynak a beceneve, aki mindössze 22 éves volt. Különböző beszámolók szerint japán tűz érte, vagy elvesztette az irányítást. Erőteljes P-47-e kétszer jobbra billent, majd 350 mérföld/órás sebességgel bepördült a Csendes-óceánba. Holttestét soha nem találták meg.

A 201. júniusban nap mint nap tovább támadta a japán állásokat. Az esős évszak beköszöntével a 201. harcba szállt, hogy eltalálja a megmaradt japán gyalogsági és légvédelmi ágyúkat Észak-Luzonban és a Marikina-völgyben, Manilától keletre. A század pilótáinak veszteségei júliusban növekedtek.

Mexican air force Capt. Radames Gaxiola Andrade stands in front of his P-47D with his maintenance team after he returned from a combat mission. Captain Andrade was assigned to the Mexican air force’s Escuadrón 201. Members of the Escuadrón 201 fought alongside U.S. forces during World War II.(Courtesy photo)

Ezután MacArthur megparancsolta, hogy most Formosa (mai Tajvan) szigetét támadják. Hosszú, minimum hatórás bevetések voltak egy féltonnás bombával. Általában az egyik szárnyon egy 150-300 gallonos póttartállyal, míg a másikon az 1000 fontos bombával, és a törzs alatt 200 gallonos „Fat belly” póttartállyal repültek. Annyira fárasztóak voltak ezek a küldetések, hogy amikor visszatértek, a pilótákat ki kellett segíteni a pilótafülkéből. Ezen hosszú repülések idején 3 pilótájukat vesztették el kifogyott üzemanyag miatt, akiket örökre elnyelt a tenger.

Veszteségeik ellenére a 201. sohasem kapott utánpótlást sem ember, sem repülőgépek formájában. Amikor az amerikai légierő a Fülöp-szigetekről Okinawára települt át, a 201. ott maradt, mivel harci értékük nullára csökkent.

Az esquadron 7 pilótát vesztett:

  • Capt.2nd Pablo L. Rivas
  • Lt. Hector Espinoza Galván
  • Lt. Fausto Vega Santander
  • Lt. Jose Espinoza Fuentes
  • Lt. Mario Lopez Portillo
  • Lt. Crisóforo Salido Grijalva
  • Lt. Javier Martinez Valle

Az egység 1945. november 18-án tért vissza Mexikóba, ahol hősként ünnepelték őket.

Az esquadron kabalaállata a Pancho Pistolas volt. Az Egyesült Államokban töltött idő alatt a mexikói szórólapok felvettek egy kabalát. A csirkefigurát, Panchito Pistoles-t Walt Disney zenés játékából, a The Three Caballeros-ból. Panchito lett az osztag nem hivatalos szimbóluma. Színeik a lila és sárga voltak. Az esquadron jelenleg is aktív, és a Pilatus PC-7 repülőgépeket használja.

Henry Harley Arnold tábornok 1945-ben azt mondta, hogy a 201. század 30 000 japán katonát állított ki a harcból. 2000 órányi harci bevetést teljesítve az egység 1457 bombát dobott a japánokra. Az egységre, mint minden évben, február 9.-én egy emlékműnél emlékeztek Mexikóvárosban.

A 201. mexikói vadászrepülőszázad hagyatéka

A háború után a 201. mexikói vadászrepülőszázad hazatért Mexikóba és feloszlott. Örökségük azonban a mexikói és amerikai együttműködés szimbólumaként él a második világháború alatt. Az Azték Sasokat továbbra is pilótaként tanúsított bátorságukért és ügyességükért ünneplik, történetük pedig emlékeztet a világ minden tájáról érkező katonák háborús áldozataira.

A P-47 makett

Maga a kit a Tamiya TA60770 cikkszámú 1:72-es méretaranyú P-47 Thunderbolt makettje. A makett szerintem méretaranyának a legjobbja. A majd 20 éve kiadott kit kiemelkedő részletességgel és pontossággal rendelkezik, beleértve a panelvonalakat és az illeszkedéseket.
A makett részei precízen illeszkednek egymáshoz, így az összeszerelés egyszerű és élvezetes élményt nyújt, mind a kezdő, mind a tapasztalt makettezők számára.

A Tamiya makettje Ramades Gaxiola A. háború utolsó szakaszában használt festését kapta. A másik gép az Academy makettje és a „ME DARLIN” nevű repülőgép festését viseli. Az Academy kit-je sem rossz, de nem éri el a Tamiya minőségét. Az írásban inkább a Tamiya modelljére térnék ki.

A Tamiya P-47 építése

Mint az előbbiekben írtam: a P-47 építésnél semmilyen gond nem adódott. Egy csepp tömítő anyagot nem kellett felhasználni.
A pilóta fülkével kezdtem. Itt felhasználtam az Eduardhoz kiadott fotómaratást. Kifestettem a típusnál szabványos „Interior Green” színnel, majd felhelyeztem a kész fotómaratásokat, és kopásokat, valamint koszolásokat készítettem.

A két törzsfél összeragasztása problémamentes volt. Kifestettem a futóműaknákat, és helyére ragasztottam a szárnyakat is. Elkészítettem átlátszó sztirolból a szárnyvégi helyzetjelző lámpákat. Közben feljavítottam a futóműveket is, ahol a fékcsöveket rézhuzalból imitáltam.
A szárnyakban elhelyezett nyolc darab .50-es kaliberű géppuskát injekciós tűből készítettem el, de ezeket csak a legvégén helyeztem fel a makettre. A motortérrel nem volt semmi gondom, de mivel az Academy készletben elég elnagyolt volt, így a Tamiya-ban a Quick Boost műgyanta motorját helyeztem el némi feljavítással, és a Tamiya motorját építettem be az Academy készletbe.

Mivel az építéssel kész voltam, jöhetett a felület kialakítása. Az Academy készletnél a gépet képek alapján kiszegecseltem, de a Tamiya makettnél letettem erről, mert nem éreztem, hogy annyival többet hozzátenne a maketthez ilyen kis méretben. Ezután jöhetett a festés.

Az Azték sas festése

Az egész gépet először Gunze 1200-as alapozóval fújtam le, hogy kijöjjenek a felületi hibák. Mikor ezzel végeztem, fordított sorrendet választottam a festésnél, mivel először használtam az ArmyCast fújósablonjait a felségjelzéshez. Úgy voltam vele, ha elrontom, nem kell az egész festést visszamosnom majd.

Így először felfújtam az amerikai légierős felségjelzéseket a törzsre és a szárnyra, majd a mexikói jelzéseket is. Elég jóra sikerült elsőre, kisebb problémák adódtak, de javítottam.
Nehéz munka volt a motorburkolat fehér színe és a piros határoló csík megfestése. Ezt körülbelül a hetedik nekifutásra sikerült megcsinálnom. Rengeteg íves sablont kellett kivágnom, hogy eltaláljam a megfelelő formát. Az Academy makettnél már könnyebb volt, mert megvolt a metódus, igy már a kész sablonokkal felfújtam a sárga-fekete kombinációt.

Kimaszkoltam a felségjelzéseket, majd megfestettem a fekete inváziós csíkokat és ezeket is kitakartam. Ezután az Alclad chrome és egyéb Metal színeivel festettem le a gépet, melyhez az Alclad saját fényes fekete alapozóját használtam.
Mivel az Alcalad festékek nagyon kényesek, így a saját márkás Aqua Gloss fényes lakkal védtem meg az eddigi munkát. Itt hagytam pár nap száradási időt a lakknak a további munka előtt.

Ezt követően felfújtam az olive drab fényvisszaverő részt a törzs felső részére, itt Gunze észterfestékét használtam, aminek nagyon jó a tapadása. Majd eltávolítottam az összes maszkot, így a gép alap festése kész volt.
A kevés maradék matricát, amit nem festettem, azt az Azték Decals matrica készletéből használtam fel.

Koszolás

Ezen a ponton a makettező dönti el, hogyan tovább: meghagyja a gépet csillogó pompájában, vagy a használatból adódó harctéri, eléggé koszos gépet épít.
Mivel a két gép alakulatához csak használt gép érkezett, így az erősen használt állapot bemutatására koncentráltam. (A makettezők körében elég sok vita folyik arról, hogy mennyire legyen egy gép koszos).

A Tamiya P-47 modelljére egy erősebb, az Academy készletétére pedig egy visszafogottabb koszolást készítettem. Először a gép panelvonalait egy barnás-fekete művész olaj keverékkel befolyattam még a fényes lakkon, mert így jobban fut a résekben. Majd a makettet lefújtam egy enyhébb matt lakkal, megadva ezzel a makett végső fényét és felületét a további koszolásokhoz.
Nem használtam erősen matt lakkot, mert a további koszolások tovább fogják tompítani a gép felületi fényét.

A koszolás készítésénél mindenki az egyéni jó ízlésére hagyatkozva dolgozhat, de nem árt a referencia képek alapján tájékozódni.
Először a motorburkolatot chippingeltem és apró koszolásokat készítettem, mivel ez a gép egyik leginkább kitett része a behatásoknak. A munkát egy ezüst ceruzával folytattam, ahol apró festéklepattogzásokat imitáltam a színnel festett részeken. Majd olajfolyásokat készítettem művész olajjal és Pigment Liner tus filcekkel a gépen, főleg a törzs első részere koncentrálva.

A szárny tövénél pigmentporral felhordott enyhe koszolást készítettem, éppen hogy csak átfésülve az ecsettel, majd a futómű nyomvonalában koszolást és felverődéseket készítettem retus pisztollyal, és egy olajjal kevert pigmentbe mártott ecsetet lehúzva egy fogpiszkálón felfröcsköltem a kerek által felvert koszt, így élethű koszolásokat hoztam létre.

A gép hátsó részén lévő turbófeltöltők koszolását is elvégeztem. Ezután már nem sok munka maradt hátra: eltávolítottam a kabinmaszkot, felhelyeztem a géppuskák csöveit, ahol fekete pigmenttel koszoltam a lőpornyomokat.
A futóművet a helyére ragasztottam, és a pótüzemanyagtartályokat is, de előtte az AMMO Fuel Stains és Engine Oil termékeivel olajfolyásokat és üzemanyagfolyásokat készítettem rajtuk.

Végül elkészítettem a rádióantennát 0,1 mm vékony nejlon fonalból, majd felhelyeztem a hiányzó antennákat is. Megfestettem a gépen lévő lámpasorokat, ezzel befejezettnek tekintettem a gépeket.

Az alap saját készítésű.
A jövőben tervezem, hogy a két gépet egy alapra helyezem, méltó módon bemutatva őket.

Utószó

A festési nehézségeket leszámítva nagyon kellemes volt az építés. Szívből ajánlom mindenkinek ezt a kitet, akik a típust nagy rajongói.
Minimális munkával is nagyon szép makettet lehet építeni belőle, még akkor is, ha csak az alapfestési sémánál maradunk.

A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:

Értékelés:5/4,25
Kidolgozás, részletezés:★★★★☆
Illesztés, építhetőség:★★★★★
Matricaválaszték:★★★☆☆
Ár/érték arány:★★★★★

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: