1:72 Vespa – Az olasz álom
A II. világháború romokban hagyta az olasz Piaggio & C. pontederai gyárát, ahol a négymotoros P.108 bombázókat is gyártották. A háború után a cég vezetője, Enrico Piaggio felismerte, hogy az odaveszett járművek helyett az embereknek szükségük van egy olcsó, könnyen vezethető közlekedési eszközre, ezért repülőgépek helyett motorkerékpárok gyártásába kezdett.
A tervezéssel nem kisebb embert, mint Corradino D’Ascanio mérnök tábornokot bízta meg, aki annak idején az első sorozatgyártású helikoptert tervezte az Agustának. D’Ascanio azonban gyűlölte a motorokat, mert szerinte azok kényelmetlenek, rondák, valamint sarat és port hordanak fel a vezető lábára, és olajjal szennyezik a ruházatot.
Ezért az ő koncepciója az lett, hogy a motor a kereket közvetlenül hajtva hátra került és teljesen leburkolta azt, így megszűnt a szennyezés. Kialakításának köszönhetően a szoknyát viselő nők is vezethették.
Az első kerékhez nem hagyományos teleszkópvillát, hanem a repülőgépek futóművéhez használt levegőkaros megoldást alkalmazták.
A műszaki újításoknak és a részletfizetési lehetőség bevezetésének köszönhetően a Vespa rendkívül népszerű lett, megtestesítette az olasz életvidámságot, eleganciát és találékonyságot. 1946-ban kezdték el a gyártást 2000 darabbal, majd 1949-ben 35 ezer, 1950-ben pedig már 60 ezret készítettek belőle. 1956-ban több mint egymillió Vespa-t gyártottak le, és a robogózásra új olasz szó született, ez a „vespare”.
A márka sikeréhez nagyban hozzájárult 1953-ban bemutatott Roman Holiday (Római vakáció) című film, amelyben Audrey Hepburn fittizik egy Vespával, amíg le nem kapcsolja a poliziotto.
A Vespa történetét Umberto Marino Az olasz álom című filmje dolgozza fel.
Az FC ModelTrend 3D nyomtatott Vespa Primavera 125-ösét terveztem megépíteni az #italiangb alatt.
Pontosabban a vignettát kell csak megépítenem, a motor egyetlen (törékeny) darab, amit csak festeni kell. Előtte annyi tennivaló van csak, hogy teljesen el kell távolítani a nyomtatáshoz létrehozott support nyomait és amennyire lehet, érdemes átcsiszolgatni kicsit a modellt, majd alaposan megtisztítani.

A festést Mr. Finishing Surfacer-rel kezdtem, ami megfelelő arra, hogy szépen elfedje a nyomtatás rétegeit és apróbb hibáit. Fehér színű alapozót használtam, hiszen sárga és piros alapszínek alá ezt érdemes.
A sárgára azért van szükség, hogy a rá kerülő piros telítettebb legyen. A fedőszín Mr. Hobby H3 piros volt, amit egy réteg fényes lakkal zártam le.
A kerekeket Xtreme metal alumínium színnel, a többi fémszínű elemet Model Master króm festékkel festettem le. A fényszórót átlátszó UV géllel töltöttem fel. A gumi Mr. Hobby H77, az ülés pedig valamilyen keverék barnát kapott.




Házfal és kapu festése
A régi olasz lakóház falát XPS-ből készítettem el. Kivágtam belőle az ajtó nyílását, majd egy gombóccá gyúrt alufóliával kialakítottam a fal textúráját. Surfacer-es alapozás után akril festékkel szürkére festettem.
Száradás után sötétszürke és barna foltokat vittem fel rá szivaccsal. Ahol túl sok lett az akril festék, ott egy hígítós szivaccsal kicsit eloszlattam. Egy durva felületű csiszolószivaccsal óvatosan átsimogattam párszor, hogy utánozzam a fal struktúráját.
Ezt követően olajfestékből vittem fel rá különböző színű foltokat. Miután megszáradt, visszatöröltem egy jó részét. Ezután matt lakkal fújtam le, utána pedig újabb olajfesték foltokat festettem a falra.





Sztirol lapra egy drótkefével imitáltam a deszkák erezetét, ebből készült el az ajtó. Az aljára lemezeket rögzítettek, ezeket alufóliából készítettem el. Először H315-tel fújtam le, majd kapott egy réteg chipping folyadékot. Erre vittem fel akril festékből kékes türkiz szín két árnyalatát.
Vízzel aktiváltam a csiping lötyit, majd a deszkákon hosszirányában megkoptattam a festést ahhoz hasonlóan, ahogy az inspirációként szolgáló fotón megfigyelhető.
A korábbi világoskék festés előbukkanó nyomait ecsettel vittem fel. Végül egy barnás olajfestékréteggel imitáltam az ajtó elöregedését. A híg olajfesték szépen belefut a drótkefével kialakított mintázatba és jól kiemeli azt.





A kőfal és a faajtó összeállt, már csak az olasz utcák jellegzetességét, a macskakövet kellett létrehozni. Valószínűleg vannak jobb módszerek is annál, mint amit én választottam, hogy elkészítsem 1:72 méretarányban. Egy barátom szerint akkor lehet a legélethűbb végeredményt elérni, ha egyesével rakjuk le a macskaköveket.
Megfogadtam a tanácsát és körülbelül 600 db kis sztirol kockát ragasztgattam fel az alapra.
Ez egy nagyon hosszú és unalmas folyamat, a lelkem egy része el is halt tőle… 😓
Ráadásul a sok ragasztótól el is vetemedett az alap, így azt megpróbáltam újra egyenesre préselni, mielőtt nekifogtam a fugázásnak.


A macskakövek közötti részeket Leveling thinner-rel hígított Tamilya putty-val töltöttem fel. A hígító párolgásával sokat veszít a térfogatából, úgyhogy nyugodtan lehet vastagon kenni.
Száradás után letöröltem a kövek felületéről a felesleget.
Egy réteg Mr. Finishing Surfacer-t vittem fel rá, majd azonnal átcsiszoltam egy durvább szivaccsal. Ettől némelyik macskakőről több alapozó jött le, másikról kevesebb. Ez megtöri az egységes felületet.
A kékesszürke festéket már csak olyan vékony rétegben fújtam, hogy ne fedje el a változatos mintázatot.
A felület száradása után egy kékes szürke színű, jó vastag réteg olajfestékkel vontam be, amelynek jó részét később szintén visszatöröltem. Így nyerte el a végleges, kissé fénylő megjelenését, ami a macskakövekre jellemző.





Az eredeti fotón egy zöld növény látható az ajtó mellett. A Brengun készletéből szerzett fém vödörbe állítottam bele két előfestett Eduard napraforgót.
A makett alapját egy csiszolt fadarabból alakítottam ki, amit lazúrral és lakkal vontam be. Az illesztéseket fakittel egyengettem ki, majd az alap alját és tetejét feketére fújtam.
Végül összeállt a kis olasz utcarészlet vignetta:







A makett és az inspirációt adó fotó:


Videó a Vespa és az épületrész festéséről
További makettépítős videó a YouTube csatornámon!
Forrás: wikipedia, vespamotor.hu
A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:
Értékelés: | 5/4,5 |
Kidolgozás, részletezés: | ★★★★★ |
Illesztés, építhetőség: | |
Matricaválaszték: | |
Ár/érték arány: | ★★★★☆ |
Megjegyzés: mivel a motor makettje egyetlen darabból áll, ezért nem értékeltem az illesztést, hiszen nincs. Ahogy matrica sincs hozzá, így ezt is kihagytam az értékelésből.
Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra: