Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

29 jún

Zvezda 1:43 UAZ 3909 – Farkasok mentője

„A Mása és a Medve mesében láttam.” – nagyjából ennyit tudok csak elmondani erről az Uaz makettről. 😁

Kislányom előszeretettel nézte ezt a rajzfilmet, néha én is vele együtt. Közben jött az ötlet, hogy meg kéne építeni a leharcolt mentőautót, amiben a farkasok kempelnek.

A Zvezda 1:43-as készletből valószínűleg értelmesebb lett volna egy magyar katonai mentőt, vagy akár a rendőrségi kisbuszt megépíteni, de a farkasok Uaz-a mégiscsak mókásabb. Ebben a részben például taxivá tuningolták:

A fenti epizódban az látszik, hogy hátul egy láda, egy szekrény, egy kék színű oxigénpalack és egy fogorvosi székre hasonlító barna alkalmatosság van a betegtérben. Más részekben feltűnik egy orvosi műszereket tartó tálcás állvány és az oldalfalon függő halonnal oltó, hiszen farkasék ügyelnek a tűzvédelemre is.
Ezeket, valamit a tetőn levő kék lámpát házilag kell elkészíteni.
Nekem szerencsém volt ezzel, mert Szabó Zoli (akit az A.M.P podcastban hallhattál) átméretezett és kinyomtatott mindent, amit kértem. A felhasznált stl fájlok innen érhetők el. Ezen kívül kaptam még egy kerekes széket, hónaljmankókat, kiegészítő lámpát a tetőre, Szőke Viktortól pedig gumikat és felniket, amik jobban hasonlítanak a rajzfilmben levőkre, mint az eredeti Uaz kerekek.

A lámpák, az index és a hűtőmaszk kerete fekete színű, a lökhárítók koszos fémszínűek, más epizódban viszont pont fordítva (fekete lökhárító és fémszínű keretek).

A jármű legtöbbször egy domb tetején látható, ahonnan rendszeresen legurul.
Gyakran látni a hátsó kerekeit gumi nélkül, téglákkal alábakolva, de időnként használják a farkasok rendeltetésszerűen is. Mivel a Viktortól kapott 3D nyomtatott gumik és felnik eleve külön voltak, ezért a hátsó kerekekre nem raktam fel a gumikat.

Ha szeretnél kérni Zolitól 3D nyomtatást vagy egyedi tervezést, akkor írj neki a z7.3dprint@gmail.com email címre! Korábbi munkáiról láthatsz néhány képet a z7.3Dprint Instagram oldalon.

Építés

Az Uaz megépítésére a 2025-ös Dél-Alföldi Bolyhos Makka nevű eseményen került sor. A makett festésére viszont már csak otthon, mert a kasztni átalakításával túlvállaltam magam és a befejezés nem fért bele a háromnapos kirándulásba.
A többiek viszont nagyon jópofa Uaz-okat készítettek, szinte mindenki használta Zoli kiegészítőit:

Czegle Zsolt Scooby-Doo Uaz-áról még több fotó Zsolti Instagram oldalán!

Én azzal kezdtem, hogy nekiálltam szétvágni a bodegát:
Farkasék ugyanis nem valami ügyes sofőrök és az amúgy is ütött-kopott mentő folyton újabb és újabb sérüléseket szerez általuk. Kivágtam a bal első és a bal hátsó ajtóból egy-egy darabot és a helyükre kicsit meggyűrt rézlapokat szabtam be. Az illesztést pillanatragasztóval és Tamiya putty-val hoztam össze. Kivágtam a hátsó ablak lemezét is, mivel kitben levő Uaz-nak ez a raktere, a mentő azonban körbeablakos változat. A vezető mögötti kis ablakot viszont beragasztottam a helyére és le lett alapozva, mivel ezen a verzión előrébb kerül a belső válaszfal, ezért itt lemez van, nem ablak.

A kitben levő válaszfalat kettévágtam, ablakot csináltam rá és beragasztottam a vezetőülés mögé.
Mivel a több ablak miatt jobban be lehet látni a betegtérbe, ezért a kasztni belsejében levő kilökőtüske-nyomokat tömítettem és elcsiszoltam.
Kívül is eltüntettem a doboz bal oldalán levő két panelvonalat, mert a rajzfilmes változaton nincsenek ilyenek. A farkasok mentőjét egyébként valószínűleg egy ilyen, valóságban is létező jármű ihlette.

A bodega összeragasztása után szintén el kell tüntetni a hátsó elem illesztési vonalát.
Ilyen szempontból egyébként csillagos ötöst érdemel a Zvezda kit, mert az illeszkedése teljesen patent és szinte semmi sorja nincs az alkatrészeken.

Beltér festése

A tető helyére illesztése előtt láng felett meglágyítottam és deformáltam kicsit a vezetőoldali ajtó felső részét. Összeragasztottam és fehér Surfacer 1500-zal lealapoztam a kasztnit. Belül Mr. Color-ral fehérre festettem, a betegtér egyes elemei pedig azt a tipikus kórház-zöld színt kapták, amit a többiektől elcsent valamilyen zöld Vallejo és fehér festékből kevertem ki.

Ez után barnába mártott szivaccsal és olajfestékkel alaposan megmocskoltam a belsejét és a padlót. Bodza-vodkás bódulatomban kicsit talán jobban is lelaktam, mint a farkasok, de annyi baj legyen.
Csináltam belülre ajtónyitó kilincseket és felhasználtam az utastér egyik pótülését.
Összeraktam a vezetőfülkét az eredeti ülésekkel és műszerfallal.

Összeállítottam és Mr. Hobby H77-tel lefújtam az alvázat. Ragasztás előtt megcsináltam a kerekeket is, mivel a pótkereket a helyére kell tenni a további elemek rögzítése előtt.
Az első lökhárító bal oldali rögzítési pontját elvágtam és ferdén ragasztottam vissza, hogy hasonlóan lógjon, mint a rajzfilmen. Egy réteg Mr. Metal Color fémszínt kapott, majd rögtön egy réteg lakkot is, mivel ez a festék nagyon könnyen lejön.

És nagyjából eddig jutottam a háromnapos Makkán (ami ilyen szempontból valójában csak kétnapos, hiszen csütörtökön még nem építettünk, vasárnap pedig már nem, hanem csak elpakoltunk). A többit itthon fejeztem be.

Lefestettem a halonnal oltót pirosra, a dinitrogén-oxidos palackokat zöldre és kékre, az orvosi műszeres állványt pedig krómszínűre. Ezzel lényegében el is készültek a betegtérbe kerülő dolgok.

Az Uaz külső festése

A fehérre alapozott kasztnit rozsdaszínűre fújtam főként Mr. Hobby H47 iron red szín használva. Itt-ott megfújkáltam sárgával világosított árnyalatával, hogy ne legyen mindenhol teljesen egyforma, de nem sok látszik belőle.

Erre egy réteg Ammo heavy chipping fluid került. Bár vékonyan fújtam, mégis bogyókásra száradt. Úgy nézett ki, mintha sóval szórtam volna meg.

Fedőszínnek a Mr. Hobby H311 (FS36622) meleg árnyalatú szürkét választottam, ami majdnem törtfehér. Száradási időkkel nem sokat vártam, ahogy az egyik megszáradt, ment rá a következő. A fedőszínt mégis hiába vizeztem és dörzsöltem durva ecsettel és fogpiszkálóval, nem történt semmi.
Tűvel és szikével kellett adjusztálni, hogy előjöjjön a chipping effekt.

Tűrhetően sikerült, ahol meg nem, ott szivaccsal rásegítettem.
Összességében talán több lett a leverődés, mint az „eredeti” farkasos Uaz-on, de ez most ilyen lett. Nehezen tudom ezt kontrollálni, mert ritkán csinálom.

Ezen a blogon nincs reklám, ezért bevétele sincs.

Munka mellett szabadidőben, jelentős időráfordítással készül.
Ha szerinted hasznos és érdekes amit csinálok, akkor nézd meg, hogyan tudsz segíteni a céljaim elérésében:

Támogatási lehetőségek
Nézd meg, mire kérek támogatást

A hátsó üveget AK 0,7 mm-es átlátszó sztirol lemezből vágtam ki. Ez nem is volt olyan egyszerű, mint ahogy hangzik, mert ez a lemez berepedezik, ha szikével vagy ollóval vágom. Úgyhogy kénytelen voltam fúróba fogott fűrésszel és csiszolókoronggal dolgozni.
Az ablakot Pentart átlátszó UV gyantával rögzítettem a helyére.

Bár a farkasok mentőjén nincs osztás az ablakokon, a kitben levő Uaz-on viszont van, így azt kiemeltem fekete filccel a kédergumival együtt.

A kasztnira öntött műanyag indexeket levágtam és szintén UV gyantával, illetve átlátszó öntőkeretdarabból pótoltam. Mr. Hobby átlátszó narancssárgával festettem le őket.
A kék lámpát átlátszó fóliából alakítottam ki úgy, hogy felmelegítettem és ráhúztam egy golyóstoll végére, aminek a mérete nagyjából megfelelőnek látszott. Az így legyártott búrát Ammo A-Stand átlátszó kékre fújtam. A villogó alapja egy kör alakú sztirol lap lett, amit krómfilccel színeztem be. Öntőkeretdarabból kapott bele egy „izzót” is.

Mielőtt a helyére tettem volna a kasztnit, beragasztottam a betegtérbe kerülő dolgokat. A mankókat a bodega oldalfalának támasztva rögzítettem és így tettem alá az alját.
Ez eléggé feszegetős volt még úgy is, hogy az alváz hűtőrács mögötti részéből elég sokat lecsiszoltam. Az erőltetéstől szétrepedt a baloldali ajtó illesztése, de viszonylag tűrhetően sikerült újra összenyomni.

Ez után helyükre kerültek a kerekek és a felnik, majd jöhetett a csíkok és feliratok elkészítése.

A 03-as számot és az AMBULANCE feliratot a RESCUE Models készítette el nekem maszkolófóliából kivágva.
Ilyen egyedi sablonok gyártása is kérhető tőlük a rescuemodels.com-on a kapcsolat menüpontra kattintva.

A piros szín festése során történt egy kis malőr…

Az alapszínre fújtam egy vékony Ammo heavy chipping fluid réteget, majd a Mr. Hobby H327 pirosat. A maszkok eltávolítása közben azonban rémülten láttam, hogy a piros festék úgy jön fel a maszkkal együtt, mintha szilikonra fújtam volna.
Vizezés és kapargatás nélkül, akár száraz ecsettel is könnyedén le lehetett volna koptatni a festést, sőt túl nagy darabok is leváltak róla.

A problémát az okozta, hogy a slendriánul tisztított pisztolyban benne maradhatott egy kis chipping lé, ami összekeveredett a piros festékkel és valahogy közömbösítette annak tapadóképességét.
Ezt onnan tudom, hogy kifújtam belőle egy üres műanyag lapra és onnan ugyanúgy feljött a festék.

A stencilek újrafelhasználásával nagyon óvatosan újrafestettem azokat a részeket, amelyek teljesen lejöttek. Ezt nehezítette, hogy a piros színre nem volt szabad maszkolót ragasztani, hiszen az egész rajta feljött volna a szalaggal együtt.
Ennek az ütött-kopott, viharvert mentőnek nem igazán számított, hogy minden körvonal mentén sérült a festés, de valószínűleg egy másik projektnél ez érzékenyebben érintett volna.

Ennél mindössze annyi „kár” keletkezett, hogy a vékony, fakó réteg pirosat átfestettem újra és ettől élénkebb lett a színe, mint terveztem.

Végül átfestettem a rozsdafoltokat barna és nyers sienna olajfestékkel is.
Ilyen lett:

A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:

Értékelés:5/4,75
Kidolgozás, részletezés:★★★★★
Illesztés, építhetőség:★★★★★
Matricaválaszték:★★★★☆
Ár/érték arány:★★★★★

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Legyél Te is a blog rendszeres támogatója!

Nézd meg ezeket is: