Academy 1:144 F-15A – sok epoxy putty használatával
Ez egy tényleg nagyon-nagyon egyszerű készlet, ami csak nagy távolságból hasonlít F-15-ösre. 😄
Viszont ennek megfelelően filléres ára van, tehát festés gyakorlására, vagy segédanyagok kipróbálására tökéletes alany.
Ezúttal a Tamiya epoxy putty használatáról fogok írni, mert azt bőven használtam az építéshez.
A készletet egyébként csak azért vettem meg, mert építek két F-15E makettet és az abból megmaradó hasznos alkatrészeket fel tudom használni ennek feljavítására. Valamikor régen összeraktam már ezt a készletet, de azt nagyon elrontottam a lakkozással.
Viszont a vitrinem 1:144-es flottájából nem hiányozhat az F-15-ös, ezért nekifogtam az építésnek.
Egyébként senkinek nem ajánlom. 😆
Kezdőknek azért nem, mert nagyon sok reszelésre, tömítésre, csiszolásra, szkreccselésre és türelemre van szükség ahhoz, hogy egyáltalán kinézzen valahogy. Haladóknak meg azért nem, mert a rossz illeszkedésen felül teljesen pontatlan, alakhibás, mindene elnagyolt és irreálisan sok munka árán lehet csak kihozni belőle valamit.
Sajnos ebben a méretarányban nem is találtam igazán jó makettet a korai „A” változatból.
A Revell F-15E sokkal jobb készlet, ami maratott rézzel és 3D nyomtatott kiegészítővel is feljavítható, de ez a következő cikk témája lesz! (Ha érdekel Téged, mire jutok majd vele, akkor kérlek ide kattintva iratkozz fel a blogomra!)
Az LS, Schreiber/Otaki, ARII, Revell, AMT/ERTL és a Micro Ace gyártók újra- és átdobozolt készletei mind ugyanazzal az 1974-es vagy 77-es szerszámmal készültek, nem érdemes foglalkozni velük. Nem sokkal jobb a Hobbycraft 1988-tól gyártott készlete, amit 1999-ben új matricákkal kiadott az Academy.
Hogyan lehet javítani ezen a készleten?
- Nagyon nagyon sokat kell csiszolni. 😭
- Ezen kívül kifaragtam a kabin helyét és beépítettem a Revell F-15E készletből megmaradt pilótaülést és fülkét, hogy valami azért legyen ott.
- A Shelf Oddity SO21446 számú készletéből felhasználtam az „A” változathoz való maratott réz műszerfalat.
- Az „E” változat feljavításához szintén ebből a készletből használtam fel a fotomaratott kiömlőket, ezért a megmaradt fröccsöntött alkatrészt felhasználtam az „A” típushoz, mert még az is sokkal jobban néz ki, mint az eredeti.
- Az Academy kerekei nagyon csúnyák, ezért megvettem a cseh Res-Im cég műgyanta kerekeit. Azok meg annyira szépek, hogy inkább az „E” változatra fog kerülni és annak a kerekét teszem fel az „A”-ra.
- A bal oldali függőleges vezérsík tetején levő radar besugárzás érzékelő lényegesen vastagabb, mint a jobb oldali vezérsíkon levő antenna. A készlet azonban két egyformán vastagot ad, ezért a jobb oldalit levágtam és egy „utángyártott” vékonyabbal helyettesítettem.
- Valami miatt teljesen lemaradt róla a gépágyú, ennek helyét érdemes kialakítani.
- A törzsön alul és felül elhelyezkedő UHF/IFF antennákat műanyag pohárból gyártottam le. A szárnyvégeken levő antennák viszont természetellenesen hosszúkásak, meg kellett rövidíteni őket.
- A futóaknák ajtajai annyira vastagok, hogy egyszerűbb volt újakat vágni vékony sztirol lemezből, mint ezeket elvékonyítani.
Mivel a panelvonalak szörnyen mélyek és elnagyoltak, ezért több réteg vastag alapozó felhordásával, majd visszacsiszolásával próbáltam tompítani őket.
A futóaknák kidolgozatlanok, épp csak valami mélyedés van kb. arrafelé, ahol a futóakna lehet. Ezekkel most nem foglalkoztam, megelégedtem annyival, ha a makett felülről és oldalról elfogadhatóan néz ki.
Ennek érdekében jelentősen el kellett vékonyítani a beömlőnyílásokat és a kilépő éleket.
Sokat használtam a Tamiya epoxy putty-t, ezért írok annak használatáról, hogy legyen valami haszna is ennek a cikknek. 😄
Tamiya epoxy putty használata
Ez egy kétkomponensű tömítő anyag a nagyobb (akár 1,5-2 mm-nél is nagyobb) hézagok, rések és durva építési hibák javítására. És mivel Tamiya, ezért igen magas színvonalú készítményről beszélhetünk, akárcsak a márka többi terméke esetében is.
Két fajtája létezik: az általam használt, kék feliratos „smooth surface” változat legalább 12 óra száradási időt igényel és simább felületet ad, míg a zöld feliratos „quick type” verzió gyorsabban (5-6 óra alatt) köt meg.
A dobozban egy-egy külön tasakba csomagolva van a két komponens. Ezeket így is kell visszacsomagolni, mert amint összekeverednek, megindul a kötési folyamat.
A két komponensből 1:1 arányban kell levágni akkora mennyiséget, amennyi a tömítéshez kelleni fog. Én az F-15-öshöz összesen kb. egy cseresznyemagnyi epoxy putty-t használtam fel.
Csak simán össze kell gyurmázni a két anyagot eggyé és már lehet is használni. Körülbelül 20 perc áll rendelkezésre, utána elkezd keményedni.
Fogpiszkálóval, műanyag spatulával vagy speciális acél applikátorral lehet felvinni a makett felületére. Érdemes hozzátenni, hogy a felhordó eszköz vízbe áztatása jelentősen megkönnyíti a munkát.
Az ujjainkon levő természetes bőrzsír elég ahhoz, hogy közvetlenül a felhordás után az anyagot „átsimogatva” fényes felületűre kisimuljon.
A felesleges tömítőanyag a „Mindenre IS jó” Mr Color Leveling thinner hígítóba mártott fültisztítóval könnyedén eltávolítható a száradás előtt. A teljes kötési idő (legalább 12 óra) leteltével a megkeményedett epoxy putty csiszolható, polírozható. A Milliput hasonló termékéhez képest jóval stabilabb, keményebb anyag a végeredmény.
Valamennyi zsugorodása biztosan van ennek is, de ezt nem tudom mérni.
Harckocsizók előszeretettel használják Zimmerit felület kialakításához, de önálló alkatrészeket is lehet gyártani belőle: autómakettre visszapillantó tükröt például. Az F-15-ösön én Tamiya epoxy putty-ból alakítottam ki a műszerfal feletti burkolatot.
A vastag kabintető miatt ebből csak annyi látszik, hogy van ott valami…
Végül ne maradjon el a kit értékelése se:
Értékelés: | 5/1,5 |
Kidolgozás, részletezés: | ★☆☆☆☆ |
Illesztés, építhetőség: | ★★☆☆☆ |
Matricaválaszték: | ★☆☆☆☆ |
Ár/érték arány: | ★★☆☆☆ |
Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra: