Szikrát kaptam: Arma Hobby 1:72 TS-11 Iskra
Nem gondoltam volna, hogy így alakul, de egy hónap alatt három különböző szintű makettet is megépítettem a Lengyel légierő nem túl népszerű TS-11 Iskra gyakorlógépéből.
Az Iskra (magyarul: Szikra) a lengyel Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL) gyártmánya. A fejlesztés alapjául a dugattyús motoros TS-8 Bies szolgált. A 60-as években hadrendbe állított kiképző és gyakorló repülőgép típusjelzése a főkonstruktőr, Tadeusz Sołtyk monogramja. Az 1963 és 1987 között gyártott gépet a lengyeleken kívül az indiai légierő rendszeresítette (50 db-ot, ezek a „BISz D” változatok).
Létezett 5 db együléses felderítő verzió is, ezek voltak az Iskra 200-asok, valamint a BR200 jelzéssel ellátott együléses felderítő és vadászbombázó prototípus:
A 6 darabos „TS-11R” sorozat az 1991-ben épített Bendix/King RDS-81 radarral felszerelt kétüléses haditengerészeti felderítő változat volt.
Összesen 424 példány készült el a TS-11-ből.
Bár az Iskra sebessége és hatótávja felülmúlta, a Varsói Szerződés többi tagországában a jobb jellemzői miatt inkább a csehszlovák L-29 Delfint használták kiképző repülőgépként. A lengyelek azonban a saját fejlesztésű TS-11 rendszeresítése mellett döntöttek és 2021-ben vonták csak ki a rendszerből.
A szárnyak két-két pilonjára összesen 400 kg fegyverzet függeszthető. Ezen kívül egy 23mm-es 115P vagy 150P típusú beépített gépágyúval rendelkezett, 40 db lőszerjavadalmazással. Ez egyébként a szovjet NSz-23-as lengyel gyártású másolata. Feladat függvényében Zeus-1 típusú 7,62 mm-es géppuska konténer is függeszthető a szárny alá.
A TS-11 makett
Barátaimmal megszavaztuk, hogy a Dél-Alföldi Bolyhos Makka nevű összejövetelen 2023-ban egy 1:72-es méretarányú hidegháborús jet-et építünk. A specifikáció szerint könnyen beszerezhetőnek és egyszerűen építhetőnek kellett lennie. Úgy döntöttünk, hogy nem egy újabb Eduard MiG-15-öst rakunk össze, hanem nekifogunk ennek a lengyel csodának és 48 óra alatt mindenki megépít egyet-egyet az Arma Hobby kitből.
Erre az alkalomra én az Indiai légierő sárga farkú gépét választottam, de arra gondoltam, rászánok több időt és egy kicsit több odafigyeléssel megépítek egy terepszínű lengyel változatot is. Ezt Hunyadi István makettje inspirálta, amit több versenyen is láttam.
A harmadik pedig egy igazán különleges darab, arról külön cikket írtam.
Az Arma Hobby nevű lengyel cég nem egy régi játékos a makettezésben, még csak ezekben a hetekben jelenik meg az első 1:48-as készletük. A 2013 óta eddig megjelent 1:72-es készleteik azonban nagyon ígéretesek, szépen részletezettek, de gyerekbetegségektől még nem mentesek.
Az Iskra kitnek is vannak hiányosságai, de ezekkel lehetünk még elnézőek. Különösen annak tekintetében, hogy egyáltalán felvállalták ennek a kevésbé ismert típusnak a gyártását.
Beszereztem a Bis és az R Novax változatokat is, mindkettőből az expert set kiadást. Az Arma Hobby eddig csillagokkal jelölte, hogy mennyi jóságot helyezett el a dobozban. Eszerint az egy csillagos junior set az alap, a kétcsillagos expert set-ben maratott réz alkatrészek és kabinmaszk is van, míg a háromcsillagos deluxe set-ből két makett is megépíthető.
(Valószínűleg ők is olvasták ugyanazt a ‘Hogyan adjuk el minél többet makettezőknek’ című könyvet, mint amit az Eduardnál is forgatnak rendszeresen…)
Építés
A kit komolyabb illeszkedési problémáktól mentes, de a minősége még messze elmarad az Arma Hobby későbbi Hurricane vagy Hellcat makettjeitől. Néhol éppen az illesztőtüskék akadályozzák az alkatrészek megfelelő kapcsolódását.
Leginkább a főfutók mögötti illeszkedésnél kell nagyon figyelni, hogy jól passzoljanak a darabok és minél kisebb rés maradjon. Nekem itt húzott szálat kellett betoldanom.
Vannak apró pontatlanságok, például rosszul számoztak darabokat: a 07A-nak oda kell mennie, ahol a 08A, és fordítva.
A maratott réz lapról főleg a pilótafülke részletezhető. A lengyel gépen ezt fel is használtam, a csukott kabintetős indiai példányon csak a műszerfal fóliát építettem be, mert a fülke többi része megfelelt a fröccsöntött kivitelben.
A repülőgép alján található két antenna, amelyek úgy néznek ki, mintha erősen sorjás alkatrészek lennének. De vigyázat! Ezekhez nem kell szikével hozzányúlni, mert a valóságban is így néznek ki:
A szárny 2. és a 8. bordája között található a réselt fékszárny, amely kiengedett állapotban is elkészíthető a kitben kapott alkatrészekből. Színére vonatkozóan azonban nincs semmi útmutatás, így telibe fújtam ugyanazzal a színnel, mint amilyen a szárny felső része. Fotót erről nem találtam, de a piros-fehér színű gépeken is így festettek, valószínűleg a terepszínűeken is így csinálták.
A 6. és a 8. borda között levő szárnyféklapot jó lett volna megkapni rézből, de ezt sajnos nem készítették el, ahogy a hajtóműkiömlők feletti „kopoltyúkat” sem, pedig sokat dobott volna az összképen.
A kabintető elkészíthető nyitott állásban is, a 8 db helyzetzárat és a plexi keretén levő többi berendezést azonban magunknak kell(ett volna) elkészíteni, mert az expert set-ből sajnos ez is kimaradt.
Az Iskra részletezéséhez segítséget nyújthat ez a walkaround videó:
Festés
A szívócsatornák belsejének színéhez szintén nem ad segítséget az Arma, de az aviateam.pl egyik fotóján úgy tűnik, hogy az alapozóhoz nagyon hasonló sárga színű lehetett belül. Ezt a képet sajnos már csak a törzs összeragasztása után találtam meg, amikor már a rácsot is felragasztottam a beömlő nyílásokra.
A 70011-es számú kit festési útmutatója három R Novax és egy Bis változathoz ad jelzéseket. Ezek közül én a sötét foltos gépet szemeltem ki, amely a Lengyel haditengerészet 3. repülőszázadának Siemirowice-ben állomásozó, 1910-es oldalszámú Iskra 1997-es megjelenését hivatott bemutatni.
Erről a gépről azonban sehol nem találtam egyetlen egy olyan fotót sem, ahol a 1910-es ezekkel a gonosz szemekkel lenne látható.
Az Arma útmutatóján három rajz van erről a folttérképről, azonban ezek egymással sincsenek összhangban, vagyis ha a rajz szerint megfestem az egyik oldalát, akkor lehetetlen, hogy egyezzen a felülnézeti és a másik oldali rajzzal.
Bár a 1910-esről nem találtam fotót, a 1913-asról viszont van olyan kép, amelyen nagyon hasonló megjelenéssel repül. Ezt alapul véve most higgyük el az Arma Hobby-nak, hogy ők látták valahol valamikor ilyen színekben a 1910-est is. Ha az hasonló volt a 1913-ashoz, akkor a festési útmutatón a jobb oldali rajz közelíthet a valósághoz (és még a felülnézetivel is össze lehet hozni), a bal oldali rajz viszont teljesen kuka, azt figyelmen kívül lehet hagyni.
Alapozás után Mr. Hobby H032, H305 és H308 színeket fújtam rá, mindegyik felütve egy nagyon pici kékkel. Erre ecsettel és szivaccsal vittem fel kopásmintát és koszfoltokat, majd visszabutítottam az alapszínnel.
Ez után fényes lakk, matrica, befolyatás, matt lakk.
Ilyen lett a végeredmény:
Egymás mellett a fémszínű indiai és az álcázómintás lengyel Iskra:
Történt egy kis malőr…
A Bolyhos Makkán a nagy igyekezet (vagy inkább a gyakori vodkás bodza koktél) miatt kifelejtettem a pilótafülke elejéről a tűzfalat. (Ez látszik is az első képen, hogy a tűzfal helyén az orrba helyezett blutack gyurma látható.)
Mivel a makettnek nincs orrfutó-aknája, így a tűzfal hiánya miatt könnyen bejutott alulról a festékpermet a kabinba és belülről összeködölte a kabintetőt…
Szerencsére az Arma Hobby-nál voltak olyan jó fejek és küldtek nekem egy csere alkatrészt, valamint pótoltak egy elveszített matrica ívet is. Lefeszegettem az összefestett kabintetőt, de a művelet közben letörött néhány másik alkatrész is. És ha már úgyis rá kell javítani a festésre, akkor egyúttal kicsiszoltam a törzs oldalán hagyott ujjlenyomatom is, amit a még meg nem száradt festékben hagytam korábban.
A Bolyhos Makkán nem tettem fel, de az upgrade során pótoltam a beömlőnyílásokról a réz rácsokat is:
Végül pedig a három TS-11 egymás mellett:
A harmadikról szóló cikket ide kattintva tudod megnyitni.
E cikk megjelenését nem, a Dél-Alföldi Bolyhos Makka nevű rendezvényt viszont támogatta az Arma Hobby és ezúton is köszönjük nagyvonalú felajánlásukat.
Forrás: Scale Aircraft Modelling 2023/05, legibazis.hu, Karosszék tábornok
A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:
Értékelés: | 5/4,5 |
Kidolgozás, részletezés: | ★★★★☆ |
Illesztés, építhetőség: | ★★★★☆ |
Matricaválaszték: | ★★★★★ |
Ár/érték arány: | ★★★★★ |
Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra: