Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

12 jún

Észak-Afrikai MiG-21-esek

A ’70-es években bevetett egyiptomi és líbiai MiG-21-esekről nagyon nehéz makettező szempontból megfelelő forrásanyagot találni. Annál több viszont az egymásnak ellentmondó információ ezekről a gépekről (például: „ebben az időben az egyiptomi MiG-ek 40%-a alkatrészhiány miatt a földre kényszerült vs. Egyiptom minden szükséges alkatrészt maga is le tudott gyártani, de amit nem, azt beszerezte Kínától).

Azt lehet tudni, hogy az Egyiptomi Arab Köztársaság a ’60-as évektől a Szovjetúniótól beszerzett MiG-21-esekből kb. 200 db-ot üzemeltetett és ezeket be is vetették Izrael ellen a hatnapos háborúban, majd a jom kippuri háborúban is, valamint a líbiai–egyiptomi határháborúban.

Az ütközetek során a MiG-ek izraeli Mirage III és F-4 Phantom gépekkel kerültek szembe és többnyire alulmaradtak.
Több arab gépet még a földön elpuszítottak és voltak, amelyeket a saját légvédelem lőtt le. Légiharc során a MiG-21-es célzóberendezése és rakétái alacsony hatékonyságúnak bizonyultak, ráadásul ez a gép rosszul bírta, ha találatot kapott: többnyire azonnal kigyulladt.

A hatnapos háború során kb. 12:5 arányban győzedelmeskedtek a Mirage-ok a MiG-ek felett.  A későbbi háborúkban a hajtómű és a fegyverzet kivételével változatlan Mirage IIICJ-k ellen sokkal rosszabb szinten szerepeltek a korszerűbb MiG-21-es változatok.

Egyiptomi MiG-21 (Fotó: moroccoworldnews.com)
Egyiptomi MiG-21 (Fotó: moroccoworldnews.com)

(Egyébként a szovjet deltaszárnyú vadászgép egyik vezető tervezőmérnöke, Mihail Ioszifovics Gurevics és a deltaszárnyú francia ellenfél, a Mirage főkonstruktőre, Marcel Dassault csoporttársak voltak Toulouse-ban 1913-ban a SUPAERO repülőmérnöki iskolában. Ez persze valószínűleg nem jelent semmit azon kívül, hogy jó ismerősök voltak.)

Eduard 1:144 MiG-21MF és BiSz

Az Eduard leírása szerint a 8447 oldalszámú repülőgép túlélte a Jom Kippur háborút és 1975 októberében ebben az állapotban fényképezték le Kairóban. Az orrát Nekhbet istennő, Felső-Egyiptom védője díszíti.
Én sem az említett kairói fotókat, sem más értékelhető képeket nem találtam az egyiptomi MF-ekről, úgyhogy elhiszem az Eduard-nak, hogy akár ilyen is lehetett…

Annyi azért tudtható ezekről a gépekről, hogy az eredeti, megszokott szovjet festésmintát viselték ekkor és ebben az időben cserélték le a felségjeleiken a korábbi két zöld csillagot egy feketével körvonalazott arany színű sasra.

Eduard 1:144 MiG-21

Fegyverzet

A líbiai BiSz-re nem terveztem fegyverzetet, csak két póttartályt a szárnyak alá, úgyhogy ezen nem kellett sokat gondolkodni.

Az egyiptomi MF-et viszont harci feladatra felkészítve akartam látni, ezért próbáltam utánanézni, milyen konfigurációban repülhetett. Oda kell figyelni, hogy mit függesztünk a makettre, mert nem valószínű, hogy a MiG-21-es 3 póttartállyal és 2 rakétával felszállt volna. A 4 db rakéta és egy has alatti póttartályos konfiguráció még életszerűnek tűnt.

Forrásaim szerint az MF 4 db APU-13U vagy APU-13M1 pilonról indíthatott infravörös irányítású R-3S (vagy K-13 másnéven AA-2 Atoll-A) levegő-levegő rakétákat. Mivel az ezekre hasonlító alkatrészek meg is találhatók a kitben, így ezek kerültek az arab gépre. Egyiptom is alkalmazta ezt a fegyvertípust, de a Jom Kippur háborút követően AIM-9-re cserélte.

Találtam egy friss dobozbontós videót a CSL Visual Studio csatornájáról:

Festés

A készlet építése elég egyszerű, problémamentes. A kit ára is barátságos, úgyhogy kezdőknek ideális. Mindössze pár dolog hiányzik a gépről (pl. a segédbeömlők alatti terelőlemezek, vagy a „szigonyon” levő dőlésszög-érzékelő lapátok és hasonló apróságok). Ezek egy részét pótoltam, a többit vagy nem készítettem el, vagy pótoltam, de később letörtem.

Az építésről sok mesélnivalóm most nincs is, inkább a következő MiG-21 páros lesz érdekes, melyek közül az egyik dobozból épül majd, a másik pedig fotomaratott rézzel lesz feljavítva.

Lássuk akkor a festést: az volt az elképzelésem, hogy mindkét gép poros-fakult kinézetű legyen és inkább a líbiai legyen lehasználtabb állapotú. Ezen a gépen erősebb előárnyékolást csináltam, ami a festés befejezésére sajnos nagyrészt eltűnt.

Az egyiptomi MiG álcázószíneit a Mr. Hobby H67, H27 és Mr. Color C136 festékekből fújtam, mindegyiket fényes fehérrel keverve. Sem szabad kézzel fújva, sem maszkoló szalaggal nem sikerült jól a foltozás, ezért azt visszaszedtem és maszkoló folyadékkal készítettem el a mintát.

A líbiai gép alja és póttartályai Mr. Hobby H418 színnel, a terepmintája H27, H310 és Mr. Color C136 színekkel készült, fényes fehér hozzáadásával.

Ez a méretarány számos kihívást tartogat, ezek közül az egyik a maszkolás ebben a méretben.
A második gépen már nem próbálkoztam a szabad kézi fújással, mert 0,18-as tűvel fújva is túl szélesnek hat az átmenet egy ilyen kicsi maketten.
A maszkoló szalagba nem sikerült megfelelő íveket vágni a foltokhoz, a Blu Tack maszkoló gyurmából készített kukac szintén túl nagy volt a feladathoz (vagy túl kicsi ahhoz, hogy feltapadjon).

Úgyhogy a líbiai MiG-ről kétszer mostam le a festéket, mert annyira nem tetszett az eredmény. A jó megoldást végül a Molotow 2 mm-es maszkoló filce jelentette, amit eddig nem használtam még. Ebben vízbázisú maszkoló folyadék van, amely két napon belül eltávolítva nem hagy nyomot a maketten. Vékonyan fog, az eltávolításához nedves fültisztító vált be.
Nagy előnye a többi maszkoló anyaggal szemben, hogy nagyon jól kontrollálható a foltok kialakítása.

Mire a második gép harmadik festését is befejeztem, „elfogyott a vegyérték”, vagyis az lett a cél, hogy csak be legyen fejezve a makett és bekerüljön végre a vitrinbe.

Értékelés:4,75
Kidolgozás, részletezés:★★★★☆
Illesztés, építhetőség:★★★★★
Matricaválaszték:★★★★★
Ár/érték arány:★★★★★

Van tehát még két 144-es MiG-21-esem, ezek el is vannak kezdve, de egy időre félre rakom, mert kicsit elfáradtam ebbe a méretarányba. Idén eddig több 1:144-es makettet építettem, mint 72-est, úgyhogy a következőkben igyekszem majd javítani a mérlegen.

Ha követsz az Instagram-on, akkor hamar tudni fogod, hogy milyen makett lesz a következő. 🙂

Forrás: thereaderwiki.com, jetplanes.blog.hu, InfoEduard 2015/5


Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: