Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

04 nov

HobbyBoss 1:72 P-40N Warhawk 24 óra alatt

24 óra alatt befejezni egy makettet komoly kihívás vagy extrém feladat, de semmiképp sem elmélyült makettezés.
Inkább csak játék, nem is érdemes ennél komolyabban venni.

Ilyenkor a kisebb bontású „easy kit”-ek vannak előnyben, bonyolultabb beavatkozásokra nincs lehetőség. Sőt, olykor alap dolgokra sincs idő, ez esetben kimarad az alapozás, pár lakkréteg és lehetőleg tömíteni se kelljen. („Lehetőleg”!)

A feladatok tömbösítésével (azonos színű elemek egyszerre történő festése) és a munka tervezésével lehet időt nyerni.

Alig zárult le a 10.10 makettépítő kihívás, máris beleugrottunk egy 24 órás versenybe.
Ennek témája a Csendes óceáni hadszíntér volt, így kézenfekvő lett volna egy japán gépet építeni, de én több időt és odafigyelést szeretnék fordítani azokra a repülőkre.

A P-40-es viszont pont jó lesz: van is a HobbyBossnak egy 2006-os készlete, kis bontásban készült és egész vállalható felülettel. Kevés szín van rajta, maszkolgatni se sokat kell, erre az alkalomra tökéletes alanynak tűnt.

Az elgondolásom az volt, hogy estére elkészül a festés és éjjel lehet matricázni meg olajjal óvatosan koszolgatni, reggel pedig lefotózni a végeredményt.

„A P-40 nem volt kimagasló képességű repülőgép, mégis 28 ország légiereje rendszeresítette és alkalmazta a második világháború összes hadszínterén és azt követően is. A háború utáni elemzések igazolták, hogy noha a német, olasz és japán vadászgépekkel szemben kevéssé volt hatékony, kis- és közepes magasságokban a nagyobb célok, mint az ellenséges bombázógép-erőknek és felderítőknek komoly veszteségeket okoztak.”

(Wikipédia)

P-40N dobozbontás

Nem emlékszem, hogy korábban építettem volna már HobbyBoss készletet. Ez igazán faék egyszerűségű, „pattintós” easy kit, úgy gondoltam, tökéletes választás lesz egy 24 órás versenyre.

A doboz zavarbaejtően nagy a benne levő műanyag mennyiségéhez képest. Az egész makett mindössze 30 db alkatrészből áll + egy jó vastag és torz kabintető. A műanyag kemély és vastag, de a kilépőéleken elfogadhatóan el van vékonyítva.

A szerelési rajz 5 lépésből áll. Inkább 4, mert a rajzon az ötödik építési fázis mindössze annyi, hogy kész a makett. 😀

A korábbi hétvégi versenyen elkövetett hibákból okulva most kellő figyelmet fordítottam a szárnyak belépő éleire.

Amire viszont nem számítottam, az a borzalmas illeszkedés…
Még szerencse, hogy a kis bontás miatt nincs sok illesztés. Ahol van, ott viszont húzott szálak betoldásával kellett eltüntetni a réseket. A nagy igyekezetben ráadásul ott is tömítettem, ahol egyébként nem kellett volna.

A festési útmutató csak a gép alsó szürke és felső zöld színét nevezi meg: ez a Mr Hobby H22 vagy Mr Color C13, illetve a H304 olive drab. (Ezekre a színekre gondolnak, de az útmutatón még a gyártó régi neve, a Gunze Sangyo szerepel.)

Teljesen kihagyják az orrkúp, a légcsavarok, a futóaknák és a pilótafülke színeit, így ennek utána kell járni még az építés megkezdése előtt.

  • Pilótaülés és a kabin belső tere: H58, a műszerek, karok, kapcsolók zömében feketék.
  • A futóaknák belseje szintén H58 Interior green színű.
  • A futószárak és keréktárcsák H8 fémszínt, a kipufogó MC214 Dark Iron színt kapnak.
  • A légcsavar színe fekete, a tollak végein H329 sárgával, míg a légcsavarkúpra piros szín javasolt.
Frissen festve, még matricázás előtt a P-40

A gyatra illesztés miatti rengeteg csiszolás következtében a törzs oldaláról eltűntek a panelvonalak. Normál esetben ez nem okoz gondot, mert festés előtt van idő visszakarcolni őket. A 24 órás verseny alatt azonban este 9 órára jutottam addig, hogy lefestettem a gép alját és muszáj volt este 10-ig lefújnom a felső részt is. Éjjel ugyanis nálunk nem mehet a kompresszor, másnap reggel pedig dolgoznom kellett.

Így este befejeztem a festést, a lakkozást kihagytam és matricázás után visszakarcoltam a hiányzó panelvonalakat. Óvatosan áthúztam a többit is, ám még így sem tudtam szépen belefolyatni az olajfestéket.

Matricázásnál nagyon kell figyelni, mert a különböző matricákat is ugyanazzal a számmal jelöli a HobbyBoss, úgyhogy mindenképpen meg kell nézni alaposan, hogy melyik matrica melyik oldalra való.

24 óra alatt ezt tudtam kihozni belőle.
Nyilván több munkával mutatósabb is lenne a végeredmény, de most ennyi fért bele.

A makettet a zsűri arany éremmel jutalmazta.
A többi versenyző munkája ebben a posztban látható: https://www.facebook.com/groups/374166560619430/permalink/634289264607157/

Kezdőknek ajánlott makett

A HobbyBoss készletét végül 3,25 pontra értékeltem a lenti táblázat szerint, mivel a felülete egész elfogadható, a matricák jók (a Kínai Légierő cápafogakkal vicsorgó változata is megépíthető belőle) és nagyon jó a kit ár/érték aránya.
Ez egy kezdőknek ajánlott készlet, hiszen könnyen és gyorsan látványos végeredményt lehet elérni vele, meghozhatja a kedvet a makettezéshez.

Komolyabb makettezőket már lehet, hogy zavarja, hogy nincs műszerfal a készletben és elég sok tömítőt is igényel, de azért nem reménytelen ez a 2006-os kiadású kit.

Értékelés:3,25
Kidolgozás, részletezés:★★★☆☆
Illesztés, építhetőség:★★☆☆☆
Matricaválaszték:★★★☆☆
Ár/érték arány:★★★★★

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on vagy Instagram-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: