Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

13 ápr

Tamiya 1:72 P-51D Mustang – 55 óra alatt

A játék kedvéért részt vettem az idei első Hétvégi Online Makettversenyen, amelynek lényege az volt, hogy péntek délutántól hétfő reggelig mindenki befejezzen egy-egy „versenyképes” makettet.
Azért csak idézőjelben versenyképes, mert az egy hétvége alatt a dobozából összerakott és lefestett makettek nyilván nem egy ligában játszanak a hagyományos versenyeken induló makettekkel, amelyek több hónapos munkával készülnek el.

Sokan szeretjük ezt a fajta speedbuild versenyeket: részben azért, mert kihívást jelent időre befejezni a makettet. A szűkös idő miatt tényleg az egész hétvégét a hobbinkra „kell” fordítanunk.
Másrészt kiegyenlítettebb a mezőny, mint a hagyományos versenyeken, hiszen a feltételek itt közel azonosak: annyi rezet, műgyantát és egyéb feljavítót építesz bele, amennyit akarsz, olyan technikát alkalmazol, amit csak szeretnél – de az egészet befejezni senkinek sincs több ideje, mint 62 óra.

Az volt a stratégiám, hogy ahol csak lehet, időt nyerjek, ezért a következő pontokat vettem figyelembe a versenyre:

  1. A család támogatása nélkülözhetetlen az élvezetes munkához és a jó végeredményhez, ezért először megbeszéltem a lányokkal, hogy mennyire tudják apát nélkülözni egy hétvégére. Nélkülük nem működne a dolog, tehát ez volt az első.
  2. Speedbuild-en célszerű olyan repülőgépet építeni, amit korábban már elkészített az ember, mert nem ilyenkor kell kísérletezni és új dolgokat megismerni. Érdemes egy már ismerős készletet összerakni. Én nagyon ritkán építek légcsavaros gépet, de P-51-eset csináltam már korábban, ezért ez a típus volt az egyik jelöltem a versenyre.
  3. A hálátlan készletekkel is máskor kell foglalkozni (mint amilyen például a KP MiG-23-as volt). Most azok jöhetnek szóba, amelyek új szerszámosak, jól illeszkednek, nincsenek nagyon szétbontva és kevés rajtuk a sorja, tehát gyorsan építhetők. Ilyenek az Eduard, a Tamiya, a GWH kitek.
  4. A terepszínek megfelelő maszkolása túl sok időt igényel, ezért a natúr fémszínű és az egyszínű, kontúros gépek kerültek előnybe. Utóbbiakat ha fényes festékkel fújom, akkor ki lehet hagyni a matricázás előtti fényes lakkot és ezzel időt lehet nyeri.
    Választhatók a repülőnapi, alkalmi festésű gépek is, mivel keveset kell csak koszolni őket, viszont valószínűleg többet kell matricázni. Azonban nemrég sokat hibáztam egy 1:144-es F/A-18-as matricázásával, ezért most nem sok lendületet éreztem „csicsa-micsás” gép elkészítéséhez.
  5. Ha megvan a konkrét típus és a kiszemelt kit is, akkor a verseny előtt van idő utánanézni a gépnek, illetve Scalemates-en a makettnek. Itt néha van letölthető festési útmutató is, így tudni lehet előre, hogy pontosan milyen festékek fognak kelleni. Ezeket mind előre be kell rendelni, illetve ellenőrizni kell, hogy a fogyóeszközökből (ragasztók, csiszoló- és maszkoló anyagok, megfelelő hígító, szike, ilyesmik) van-e elegendő és nem a verseny alatt fogok kifogyni valamiből.
  6. Időt lehet spórolni előregyártott kabintető- és kerékmaszk használatával, ezért beszereztem egy ilyet is a maketthez.
  7. A száradási időkön kívül számolni kell azzal is, hogy éjjel nem mehet a kompresszor, valamint időt kell elkülöníteni a fotózásra és a képek utómunkájára, feltöltésére, mivel online versenyről van szó.

A Tamiya P-51D építése dobozból

Ez egy régebbi, 2000-ben kiadott Tamiya készlet, pár helyen sajnos nem lehetett megúszni a tömítést, de ettől eltekintve egyszerű, könnyű volt az építés.
A versenyre a US Army Air Forces 487. vadászszázadának HO-M lajstromjelű gépét választottam.

A gép fém színű, az orra FS15050 kék. Ez utóbbihoz megfelelőnek látszott a Mr Color C-328 színe, amit kb 25%-kal világosítani kell(ett volna).
A verseny előtt próbafújásokat végeztem az AK XTREME METAL fémfestékével, mert ezzel terveztem elkészíteni a gép színét. A teszten arra voltam kíváncsi, mennyi idő alatt szárad meg annyira, hogy rá lehessen menni maszkolóval, illetve lakk nélkül ki lehet-e emelni a panelvonalakat.

Mi van, ha a maszkolószalag feltépi a festéket?

Az AK egy fényes fekete black base alapot javasol a fém színek alá. Ezt a verseny előtti napokban ki is próbáltam egy teszt-kanálon, tényleg szép az eredmény. Csakhogy erre fújva a fémszínt annak teljes száradás után is nyomot hagy rajta a ráragasztott Tamilya maszkolószalag.

Az AK termékbemutató videója alatt is többen megkérdezik, hogy ilyenkor mi van, mert ugyanez a problémájuk. Választ nem kapnak rá, de mivel a videóban a fickó alapozás nélkül használja a festékeket és az övét nem bántja a maszkoló, ezért én is kipróbáltam alapozó nélkül.
Ekkor már ugyanúgy működött, mint a videón: 10 perc száradás után még a butítás nélküli maszkolószalag sem szedte fel, pedig próbálkoztam vele kitartóan.

Maszkolni tehát lehet rá hamar, amennyiben nem fekete alapra van fújva.
Fényes alap nélkül is szép lett a végeredmény, mivel a kanál felülete elég fényes volt a fémfestékhez.

A következő a panelvonalak tesztelése volt: mi használható rajta és mi mutat szépen?
Az elején semmi, ugyanis a lakk nélküli fémfelületről nem sikerült szépen (azaz nyom nélkül) eltávolítani az olaj alapú bemosókat, tehát úgy kellett terveznem, hogy a fényes lakkot mégsem fogom tudni kihagyni.

A Mustang építési naplója

1. nap:

Az útmutató a pilóta kabinjának belsejéhez a Tamiya XF-3 sárga és az XF-5 zöld festékeinek 2:1 arányú keverését ajánlja, de ehelyett én a Mr. Hobby H-58 interior green színét használtam. (Ez zöldesebb, mint a lenti fotón, amin nem találtam el a megfelelő fehéregyensúlyt.) Ugyanilyen színű lehet a futómű akna belseje is, azonban a futóakna ajtajainak belső része vagy ugyanilyen zöld, vagy fém színű, láttam ilyet is, olyat is. Sőt, van amelyiken parkoló állásban be is van csukva.

Péntek éjfélre lefestve a helyére került a pilótafülke:

2. nap:

Eredetileg azt terveztem, hogy még péntek éjjel összeragasztom a törzsfeleket, benne a kész pilótakabinnal.
Ehhez képest a verseny másnapján, azaz szombat délelőtt is még a kabin műszereinek kifestésével szüttyögtem, valamint elkészítettem az ülés mögé szerelt rádiók kábeleit. Mindezekből a kész maketten nem sok látszik, de még fotón is alig valami:

P-51D pilótafülke és a mögötte levő rádiók
P-51D pilótafülke és a mögötte levő rádiók

A törzsfelek összeragasztása után tömítettem a nemkívánatos réseket és száradásuk közben szétfűrészeltem a szárnyat.
Úgy gondoltam, ennyi még belefér az időbe és sokat dob a látványon, ha a fékszárnyak kitérített (azaz „lógó”) állapotban vannak a parkoló gépen, ahogy a valóságban is gyakran látni.

Kifűrészelt fékszárnyak
Kifűrészelt fékszárnyak

Joghurtos dobozból vágott csíkokkal pótoltam a fékszárnyak azon részét, amelyek a kitérítés miatt válnak láthatóvá. Tömítettem őket, ennek száradásáig felfújtam a kék színt az orra és az orrkúpra. Ez után maszkoltam, majd szombat késő éjjel felkerült az AK fémszíne is:

3. nap:

Vasárnap reggel felkerült a gépre két vékony réteg fényes lakk.
Ennek száradása közben elkészült a futómű.

Lakkozva a Mustang
Lakkozva a Mustang

Ez után jött a kellemetlen meglepetés: valószínűleg túlságosan megnyomtam a maszkolószalagot, amikor a fegyverzet szerelőnyílásait festettem, mert a szalag eltávolításakor felszedte a fém színt a bal szárnyon:

A bal szárnyon megsérült a festék
A bal szárnyon megsérült a festék

Ezt mindenképpen javítani kellett, úgyhogy a bal szárny óvatos csiszolása és polírozása után újrafestettem.

A matricázás előtt eltávolítottam a géppuskákra emlékeztető műanyag csonkokat és injekciós tűből készült csöveket ragasztottam a helyükre.
Lehetne inkább szárnyanként 12 db is belőle, mert körülbelül ennyit fűrészeltem le a tűkből. Csak ezek nagy része elpattant, elugrott és azóta is kering valahol az Univerzumban…

Géppustacsövek pótlása injekciós tűből
Géppustacsövek pótlása injekciós tűből

Vasárnap estére végeztem a matricázással, ekkor kezdtem meg a panelvonalak befuttatását sötét színű Ammo PLW folyadékkal. Barnával és feketével fújtam koromcsíkot a kipufogók mögé és került a kerekekre némi port imitáló világosbarna PLW is.

Mire a végére értem, hétfő éjjel 1 óra is elmúlt, így a verseny vége előtt 7 órával sikerült befejezni a P-51-est.
Még éjjel elkészítettem és feltöltöttem a fotókat, aztán vártam az eredményhirdetést.

Értékelés:5,0
Kidolgozás, részletezés:★★★★★
Illesztés, építhetőség:★★★★★
Matricaválaszték:★★★★★
Ár/érték arány:★★★★★

A versenyen száznál is többen indultunk és közel hetvenen fejeztük be a makettünket.
Ezek több mint fele a repülőmakett volt, fantasztikus alkotások születtek a 3. Hévégi Online Makett Versenyen.

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on vagy Instagram-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: