Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

23 jan

KP 1:72 MiG-23UB #whatif

A Magyar Légierőben sosem osztották ki a 13-as oldalszámot.
A Pápán felállított Sámán század 12 db MiG-23MF gépe 1-től 12-ig lett számozva, a kétüléses UB változatok pedig a 14, 15, 16 és később a 20-as oldalszámokat kapták.

A 14-es oldalszámú gép (amelyik a sorrend szerint eredetileg 13-as lett volna) 1995. szeptember 13-án összeütközött a 16-os oldalszámú Szu-22-essel.
Személyzete, Katovics Balázs százados és Mizsei Mihály százados megpróbált a súlyosan megrongálódott repülőgéppel hazarepülni, azonban Pápától mindössze 7 km-re a MiG-23-as felrobbant. A balesetben mindkét pilóta életét vesztette. A Szu–22-t vezető Katona István őrnagy sikeresen katapultált, gépe Kapolynál lezuhant.


A taszári Szu-22-esek oldalszámait a gyári számaik utolsó két számjegye szerint osztották ki, kivéve az ütközésben részt vevő 16-osét. Ennek gyári száma 51813 volt, vagyis eredetileg ez is 13-as oldalszámú lett volna.

A balesetben megsemmisült 14-es („eredetileg” 13-as) oldalszámú pápai MiG-23UB (fotó: avia-info.hu)

Ez a makett a hős pilóták emlékének is szól valamelyest, de igazából a Feleségem kedvéért fogtam bele az építésbe!
Amikor elkísért a szolnoki Reptárba, az ott kiállított 15-ös oldalszámú kétüléses MiG-23UB-ra mondta, hogy „na, ez a gép tényleg tetszik”. Szerettem volna Őt kicsit közelebb hozni a hobbimhoz és megmutatni, hogyan lesz a halom műanyagból jó sok pepecseléssel olyan makett, ami hasonlít a Szolnokon látott repülőgépre.

Mivel Ő 13-án ünnepli a születésnapját és egy kicsit Neki építettem ezt a gépet, így adta magát, hogy akkor legyen a valóságban sose repült 13-as oldalszámú gép.
Mert „mi lett volna, ha…”

Kalandvágyból KP

Sok rosszat hallottam már a Kovozávody Prostějov (KP) cég makettjeiről, de gondoltam „kalandvágyból” megépítek egyet. „Mi baj lehet?”

A KPM0140 számú készlet a Scalemates szerint 2011-es szerszámmal készült és 2019-ben újradobozolták.
A kithez a Magyar Légierő ék alakú felségjelzését adják és a 20-as „Rettegett Iván” terepszínű festésmintáját ajánlják. Ezen kívül csehszlovák, lengyel és kelet-német színekben lehet elkészíteni a dobozból.

Én a „teflonszürke” változathoz a HAD matricáit használtam, szögletes számokkal és csillag felségjelzéssel.

Az alkatrészek átnézése során most találkoztam először ezzel a gyakorlattal, hogy az öntőkereteken nincsenek számozva az elemek. A szerelési útmutatón be vannak számozva az alkatrészek, de ez így nonszensz, hogy a beazonosításhoz állandóan a kereteket forgatgatva kell keresgélni a rajzon, hogy melyik hányas…
Ráadásul az összeszerelési útmutató sincs összhangban a rajzon levő számozással, mert időnként olyan alkatrészeket kér, amelyek nem úgy, vagy egyáltalán nincsenek beszámozva. Sajnos ugyanez van a matricákkal is.

A pilótafülke valamelyest hasonlít egy MiG-23-as kabinjára, de az illeszkedések annyira botrányosak, hogy jobb is, hogy nem lehet rendesen belátni a kabintetőn.

A vezérsík és a törzs illesztése szintén kritikán aluli; a törzsfelek összecsiszolása, valamint a beömlőnyílások illesztése is különórákat igényelnek.
Ragasztás előtt elvékonyítottam és kinyitottam a törzs oldalán levő két-két plusz levegőbeömlő nyílást.
Fogyott a putty rendesen, mire az alapozásig eljutottam.

Festés

A makett festése során valamivel nagyon megszívattam magam. Pontosan nem tudom mivel, de az egyszerűnek kinéző festés egy rémálom lett.
Van, aki azt mondja: denaturált szesz helyett sima szappanos vízzel kellett volna zsírtalanítani, más szerint a spanyol akrilt kéne elfelejteni…

Mig Ammo One shot szürkével alapoztam, erre jött az előárnyékolás, majd a Mig 0075 Stone grey szín. A futók színe valamivel kékesebb szürke, nekik a 203-as (FS36375) színt választottam. A sötétszürke részeket Mr. Hobby H32 színnel festettem, majd az egész kapott pár vékony réteg Mr. Hobby H30YL fényes lakkot.
(Természetesen mindegyik festékhez és a lakkhoz is a saját hígítóját használtam.)

Már a sötétszürke alkatrészek festésekor látszott, hogy valami nincs rendben, mert a tisztességesen lebutított Tamiya maszkolószalag eltávolításakor sok helyen lehúzta a Mig Ammo szürkéjét.

Kicsit bosszankodtam, kijavítottam és gondoltam „majd a lakk megfogja.”

Nem így történt, mert a lakk kétnapos száradását követően felmatricáztam a gépet, majd a panelvonalak visszatörlésekor elhűlve láttam, hogy az éppen csak hígító-nedves fültisztító pálcika letörli a lakkal együtt a felső réteg festéket is…
A panelvonalak befolyatásához Mig Ammo PLW 1613 blue grey és 1621 desert brown folyadékok keverékét használtam, visszamosásukhoz pedig az ehhez ajánlott Mig Ammo szagtalan hígítót.

Sajnos ekkor már nem volt mit tenni, hiszen a felesleges bemosót el kellett távolítani a gépről valahogy, ezért nagyon óvatosan végigtörölgettem és közben néztem, ahogy szedegetem le vele együtt a festéket.
Olyan volt, mintha savat locsolnának közben a hátamra…

Hozzáteszem: csak a Mig Ammo festéke jött le, a Mr. Hobby tökéletesen tette a dolgát.

A művelet végeztével már a gép mentése volt a cél.
0,18-as tűvel nagyon óvatosan ködölgetve végigjavítgattam azokat a részeket, ahol panelvonalazás közben lejött a festék. Itt-ott valamelyest elfedtem a panelvonalakat is, másutt meg talán több „kosz” maradt rajta a kelleténél, ezért ilyen a kinézete ennek a makettnek.
Igazából annak is örülök, hogy végül nem lett az egész az alapozóig visszamosva…

Még több probléma 🙁

A kerekekre állított gépen a bal szárny kb. fél cm-rel lejjebb lógott, mint a jobb oldali, ezért a bekötési pontnál sztirol csíkokat ragasztottam alá.
Közben jobban szemügyre vettem a szárnyakat és fotókkal összehasonlítva leforrázva értettem meg, hogy ezek bizony fordítva vannak: fejjel lefelé építettem be őket…

Nem értettem, ez hogyan fordulhatott elő, hiszen a törzsfelek összeragasztása előtt a KP rajza alapján ellenőriztem, hogy melyik lesz a szárny felső része.

Azonban éppen itt van az eb elhantolva: ha azt is megnéztem volna, hogy hogyan néz ki a mintázat a szárny alján, akkor feltünt volna, hogy a rajzon teljesen egyforma!
A valóságban nyilván nem, de a KP rajzán egyszerűen csak rátükrözték a szárny alsó részén levő rajzolatot a felsőre…

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a rajzon az alulnézeti kép hosszirányban is tükrözve van a valósághoz képest, tehát egyes matricákat éppen az ellentétes oldalra javasol a KP, mint ahova valók!)

El kellett dönteni, hogy kijavítok-e egy ilyen ordas hibát, vagy hagyom így.
Ha az előbbi mellett döntök, akkor a törzs szétfeszegetésével ki kellett volna műtenem a szárnyakat a helyükről és megfordítva, fixen beragasztani őket.
Csakhogy ekkor már rajtuk voltak a stencilek is, amik így eltűntek volna felülről.

Kikértem egy tapasztaltabb makettező kolléga véleményét, aki szakértő a magyar felségjelzésű gépek területén. Szerinte „a kutyának nem fog feltűnni”, úgyhogy nem bántottam a gépet, maradtak így a szárnyak.

Egyébként is eleve a sosem létezett gépek „what if” kategóriájába szántam a makettet, úgyhogy akár három szárnya is lehetne.

Réz drótból pótolgattam a futóaknában levő kábeleket, de lemaradt a futószárról a fékcső és a főfutó ajtókat behúzó hidraulikát sem pótoltam, mert itt már belefáradtam ebbe a makettbe.

Egy délután még elszüttyögtem a gép orrán levő apróságok legyártásával és a kabintető szigetelésének festésével. Ezt már nem mertem maszkolni, hanem szabad kézzel pingáltam fel 000-ás ecsettel, de itt már nagyon bennem volt, hogy legyek már kész ezzel a makettel és menjen a vitrinbe.

Nem volt könnyű építés, ha babonás lennék, azt mondanám, „a 13-as oldalszám hozta a formáját.”

Értékelés:3,2
Kidolgozás, részletezés:★★★☆☆
Illesztés, építhetőség:★★☆☆☆
Matricaválaszték:★★★★☆
Ár/érték arány:★★★★☆

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: