Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

09 ápr

Trumpeter 1:144 Su-47 Berkut – A furcsa kinézetű orosz

Amikor először megláttam a Su-47 Berkut-ot, azt hittem, valami vita lehetett Pavel Oszipovics Szuhoj tervezőirodájában és a gyártósoron nem tudták eldönteni, hogy kinek az utasításait hajtsák végre, ezért két különböző tervből raktak össze egy repülőgépet. 😀

Természetesen szó sincs erről, a gép szánkékosan néz ki ilyen szokatlanul, ugyanis a későbbi 5. generációs PAK FA kutatási alapjait képező kísérleti repülőgépről van szó.

A ’90-es években kezdték fejleszteni, mint többfunkciós vadászgépet. A tervezésben részt vett a versenytárs repülőgép-tervező fia, Vladimir Iljusin is. A gép 1997-ben szállt fel először és a keresztségben a Беркут, azaz „szirti sas” (vagy „arany sas”) nevet kapta, a NATO pedig a „Firkin” kódnevet adta neki.

Su-47 Berkut 2001-ben (Fotó: airliners.net)
2001-ben (Fotó: airliners.net)

A szovjet repülőgépek elnevezése helyenként egyébként is nehezen átlátható és ezt a típust is rendszeresen összekeverik a Su-37-tel. Az OKB Szuhoj tervezőiroda az S-32 (nem Su-32!) elnevezést használta, ami egy belső jelölése a projektnek. Ez azonban ütközik egy másik prototípus elnevezésével, amit ekkorra már töröltek ugyan, de a követhetőség kedvéért elkezdték rá az S-37 (nem Su-37!) jelölést alkalmazni.
A munka eredetileg az S-22 kialakításával kezdődött a Szuhojnál, amivel nem nyertek tendert, így a hangsúly az S-32 jelzésű haditengerészeti változatra helyeződött át. A Szovjetunió összeomlásával a projekt finanszírozása is bedőlt, így annak újragondolásával érkeztek meg az S-37 tervezéséhez.

A Berkut a törzs első részét, a futóművet és a függőleges vezérsíkokat a Su-27-től örökölte, de a Flanker karcsú törzse és hajtóművei helyett egy robosztusabb testet kapott, hogy a beömlőnyílások alatt/között egy fegyverteret is ki tudjanak alakítani.
A szárnyakat 20 fokos előre nyilazott szárnyra cserélték, ami jellegzetes, de igen fura megjelenést ad a Su-47-esnek. Kb. mint aki most készül fejest ugrani egy medencébe.

Cserébe viszont ez a kialakítás szubszonikus sebességnél, manőverező légiharcban extrém mozgékonyságot biztosított a Berkut számára.
Hagyományos anyagokból készült szárnyak nem bírtak volna ki ekkora igénybevételt, ezért a Su-47 előre nyilazott szárnyait az akkoriban kifejlesztett kompozit anyagokból gyártották le, titán főtartókkal. A szénszálas kompozit szárnyak életképeseknek bizonyultak, a repülőgépnek azonban továbbra is megvoltak a maga problémái, ezért a sebessége 1.6 Mach-ra korlátozódott.

Furcsa, de áramlástani szempontból az előrenyilazott szárny elméletben mindenben jobb a hátranyilazottnál.

Az előrenyilazott szányak belépőélei az aeroelasztikus elcsavarás miatt a hátranyilazottakkal ellentétben nem lefelé, hanem felfelé csavarodnak, ami egyrészt jóval magasabb állásszögek elérhetőségét teszi lehetővé, azonban a szárny szerkezetét nagy mértékben károsítja.

Minden igyekezet ellenére a nagy sebességű repüléseken a szárnyat komoly túlterhelés érte és a keletkeztő mikrorepedések miatt a teljes szárnyat kellett cserélni, ami nem volt gazdaságos megoldás.

Egyetlen példány készült belőle és ez egyszerre volt a földi struktúrális tesztpéldány és a repülőképes kísérleti darab is. A nagyközönség 2007-ben láthatta repülni utoljára, ez után félreállították a Szuhoj egyik hangárja mellé. 2019-ben ismét kiállították a gépet a Zsukovszkij repülőtéren megrendezett MAKS repülőshow statikus sorára.

Találtam róla egy videót, amelyen repülés közben is látható:

Megfigyelhető, hogy a jobb oldali függőleges vezérsík belépőélén az egyik elem hol fekete, hol pedig fehér színű. Erről nincs információm, hogy mikor és miért cserélték le.

A típus egyébként soha nem került sorozatgyártásba, de a fejlesztése során szerzett tapasztalatokat felhasználták a későbbiekben. Az előrenyilazott szárnynak köszönhető páratlan manőverező képességet az újabb Szuhoj gépeken a hajtóműből kiáramló gázsugár vektorának változtatásával oldották meg.

A Berkut nem egy szép makett

A Su-47-est tényleg csak nagyon elkötelezett rajongással lehetne szépnek nevezni, a 1:144 méretarányú makettje azonban vitán felül ronda. Legalábbis ami hozzám került, az nem egy álom-kit.
Elnagyolt, vastag, sorjás alkatrészek 4 szürke + 1 átlátszó öntőkereten, a fröccsöntés minősége egy ’70-es években gyártott NDK kaputelefon színvonalát hozza. A készlet sajnos köszönő viszonyban sincs a Trumpeter szintén 1:144-es méretarányban kiadott Su-27-esével.

2000-ben a Revell is kiadta ebben a méretarányban és azt a kitet az Ace Corporation is árulta átdobozolva, majd 2007-ben jött ki a Trumpeter ezzel a 01324 számú készletével.
Nem ugyanazzal a szerszámmal készültek, ami abból is látszik, hogy ez utóbbin a fegyvertér ajtajai nyitott állapotban is elkészíthetők lennének, de nem akarjuk így elkészíteni… Jobb az csukva.

A kínai gyártó vagy benézett valamit, vagy elengedte a fantáziáját, mert olyan indítósíneket ad a géphez, amelyekhez hasonló egyetlen fotón sem látszik. A kapott függesztmények is valami számomra beazonosíthatatlan, elnagyolt nehezékek, így ezeket le is hagytam a makettről, a pilonok helyét pedig eltömítettem.
Adnak egy fékezőhorgot is, ezt szintén fel lehet használni bármi másra, de a makettre nem kell.

A törzs tetején találtam öt rácsos kialakítású panelt, amiknek nyomát szintén nem találtam egyik fotón sem, így ezeket is eltűntettem és kezdődhetett a panelvonalak újrakarcolása – ha már úgyis annyira ráérek az újabb lockdown alatt…

Egy videó alapján a Revell Berkut-ja meggyőzőbbnek tűnik, de a Trumpeter mentségére legyen mondva, hogy ebben a méretarányban mindössze ez és a Revell készlete található a kínálatban. Ráadásul a kit ára alig több, mint egy tégely Gunze festék, tehát már megéri a szórakozást.
Legfeljebb a vitrinben nem az első sorba kerül, hanem a szebben sikerült Szuhojok mögé.

Trumpeter 1:144 Su-47 Berkut makett

Összehasonlítva a makettet a méretarányos háromnézeti rajzzal meglepve láttam, hogy a törzs méretei azért nagyjából pontosak, de (kevésbé meglepő módon) a szárnyak nagyon nem stimmelnek: egy-másfél milliméterrel keskenyebbek a kelleténél, a szárnyfesztávot mérve viszont hosszabbak, mint ahogy jó lenne.
A fékszárnyakat és a csűrőket levágtam és sztirol lapból gyártottam megfelelő méretűeket, majd enyhén kitérítve a helyükre ragasztottam.

A Berkut szárnyai nem igazán megfelelőek
A Berkut szárnyai nem igazán megfelelőek

A hajtóművek beömlőnyílásait el kell vékonyítani, és oda kell figyelni arra, hogy a beömlők feletti réseket nem szabad eltömíteni, mert azok a valóságban is ott vannak!

Kísérleti gép lévén nem sok fotóanyag lelhető fel a Berkut-ról. Igény pedig lenne rá, mert a Trumpeter meg sem próbálkozott azzal, hogy kitalálja a belső terek színeit, egyszerűen nem írtak oda semmit.
Az Airliners.net-en talált fotók alapján a futóakna ajtajai szürkék, a futószárak pedig valami sárgás-szürkés-barnás színűek lehettek. A keréktárcsa a szokásos „orosz kerék-zöld”.

Találtam egy walk around, azaz körbemutogatós videót a Berkut-ról, amint a MAKS statikus során áll 2019-ben. Ez alapján levágtam a stabilizátorokat és a kacsa vezérsíkokhoz hasonlóan kitérített állapotban rögzítettem őket.

Ezen a felvételen több helyen kontrasztos festékleverődés látható a gépen, ami 144-es méretarányban talán eltúlzottként hatna, ezért nem próbáltam meg imitálni a maketten.

Festékkopások a Berkut felületén (Fotó: airliners.net)
Festékkopások a Berkut felületén (Fotó: airliners.net)


Az orrkúp elején van egy jellegzetes perem, amit nem ábrázoltak a maketten, ezért megpróbáltam tömítőanyagból elkészíteni. Az orrfutó ajtaját elhagytam, de nem is kár érte. Sztirolból készítettem egy jobbat.

Ahogy kutattam az internetet fényképek és blueprint után, szép lassan megismertem ennek a különleges gépnek a történetét és komolyan mondom: egyre jobban megkedveltem, sőt megszerettem a Berkut-ot.
(Pedig tényleg igen igen ronda.) 😀

De amint ráfújtam a Gunze fekete, illetve fehér színét és eltűntek a kézműves panelvonalazás nyomai, elkezdett igazán tetszeni a makett. Ahogy felkerültek a vörös csillagos felségjelzések, kiderült, hogy a Berkut-nak egyébként bitang macsó kinézete van!

Trumpeter 1:144 Su-47 a matricázás előtt
Trumpeter 1:144 Su-47 a matricázás előtt

Sajnos azonban a Trumpeter teljesen rossz matricákat ad a géphez: a 01-es oldalszámról hiányzik a fehér színű keret; és a szárnyvégen, valamint a beömlőnyíláson levő, eredetileg fehér-kék-piros színű mintát piros-kékben adják. Az oldalszám annyira sötétkék, hogy a kerete nélkül teljesen elveszik a fekete felületen, ezért helyette egy másik készletből maradt kék 10-est tettem fel fejjel lefelé 01-nek. Ezen sincs fehér keret és egy picit kisebb is, mint a Berkut-é, de a betűtípusa ugyanaz a szögletes, a színe pedig élénkebb kék. Összhatásában jobban hasonlít a Su-47-es oldalszámára, ezért ezt használtam a maketthez kapott oldalszám helyett.

Az útmutató alapján javasolnak egy szaggatott vonalas matricát a vezérsíkok tetejére, meg valami sárga izét a beömlőnyílásokra, de ezek megint csak kínai fantáziálások, mert sose voltak ilyen minták a Berkut-on.

A vezérsíkra kerülő oldalszámmal ugyanaz a helyzet, mint az orron levővel: hiányzik róla a fehér keret, ezért ezt már inkább fel sem raktam. Ahogy a fehér orrkúpra javasolt matricát se, mivel az eredetin sem volt ilyen.

Néhány kisebb, sárga színű jelölést azonban annak ellenére lehagytak, hogy ezek 144 arányú kicsinyítésben még bőven látszanának. Matricázás után barnás lötyivel folyattam be a panelvonalakat és némi olajjal próbáltam finoman imitálni a festék fakulását. Addig addig pempeltem, amíg az egész összeállt eggyé és szinte teljesen eltűnt a makettról.
Végül kapott egy selymes lakkot és elkészítettem az apróbb antennákat, érzékelőket.

Sokat sajnálkoztam, hogy a kínaiak ugyan miért nem csinálták meg tisztességesebben ezt a régivágású orosz macsót? Megérdemelte volna, még 1:144-ben is, hiszen az „unokatestvére”, a Su-27-es egy egész jól sikerült készlete a Trumpeternek. Tettem is fel közös képet az Instára:

Források: aviatika.hu, fighter-planes.com, wp.scn.ru

Értékelés:5 / 2,0
Kidolgozás, részletezés:★☆☆☆☆
Illesztés, építhetőség:★☆☆☆☆
Matricaválaszték:★★☆☆☆
Ár/érték arány:★★★★☆

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on vagy Instagram-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: