Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

23 jan

HobbyBoss 1:72 F-84E Thunderjet – Olcsó játék

Hát erre az F-84E készletre nincs mentségem. 😅

Black friday volt és 1.855 Ft-ért adták, úgyhogy beesett a kosárba, pedig tudtam előre, hogy az olcsó, összepattintós készletnek nem lesz jó vége… Ez pedig pont egy ilyen easy kit, azaz kevés alkatrészből álló, egyszerűen összerakható készlet, mint a P-40-es, amilyennel indultam az egyik online 24 órás versenyen.

Amire az előző easy kit építéséből emlékeztem: erősen hiányos festési útmutató, vastag és torz kabintető, kevés, ám vastag alkatrész és gyötrelmes illeszkedés. Na de egy penge Tamiya kitből mindenki tud szépet csinálni, nem igaz? 😄

A rossz illeszkedést most lesz idő korrigálni, hiszen nem 24 óra alatt tervezem megépíteni. Viszont a sok tömítést igénylő makett nem éppen jó alapanyag a fémszínű géphez, hiszen azon aztán sokkal jobban meglátszik minden apró hiba.

Szóval emiatt egy kicsit azért tartottam az easy kit-től, de Scalemates-en megnézegettem a többiek fotóit és jól nézett ki a makett, úgyhogy miért ne?

Maga a típus pedig megérdemelne egy új szerszámos kiadást, hiszen a USAF II. világháború utáni első vadászgépe volt, amely a koreai háború alatt az amerikai légierő fő csatarepülőgépe lett.
A HobbyBoss easy kit-en kívül ha bárhol kapható még, akkor a 20+ éves Academy és a fent linkelt Tamiya készlet vehető még számításba (amelyhez a CMK is gyártott több műgyanta feljavítót), de az ezer éves Heller, Frog kiadásokat szerintem nem érdemes összerakni.
Nagy kár, hogy még egy Messer, még egy Spitfire és még egy Tomcat mellé egyik gyártónak sem fér bele egy részletes, szép Thunderjet kiadása, úgyhogy beérjük most a HobbyBoss kittel.

A maketten kevés sorja van. Az illeszkedése néhol jó, máshol meg botrányos. Különösen a törzs két oldalán, a szívócsatorna külső borításának panelei igényeltek nagyon sok húzott szálas betoldást. Ezt a két panelt, amelyek a szárny előtt, a pilótafülke alatt vannak, ezeket külön elemként adják pont azzal a céllal, hogy eltakarják a törzsfelek illeszkedését.
Csakhogy ezeket nem igazán lehetséges a törzs ívével síkba illeszteni, ezért itt rendesen fogyott a Tamiya putty és kopott a csiszoló szivacs.

A Thunderjet hasán levő törzsféklap rögzíthető nyitott állapotban is, én azonban behúzva akartam elkészíteni, ami szintén sok tömítést igényelt.

Bár a makett nem kapott hajtóművet, a fúvókát azért mégis érdemes elvékonyítani, hogy ne úgy nézzen ki, mintha csatornahálózat csövéből gyártották volna.
Valami miatt lemaradt a gép orráról két géppuska nyílása, ezeket kifúrtam és a meglévő kettőt is kicsit elmélyítettem.

A pilótafülke színéről a HobbyBoss nem tesz említést. Ezt én Mr. Hobby H312 (FS34227) zöldre festettem (ami nem biztos, hogy jó), majd fekete Mr. Finishing Surfacer 1500-zal alapoztam a makettet.

Ugyancsak H312-re és nem H58-ra festettem a futóműaknákat és ezek ajtajainak belsejét, mert a H58-at túlságosan sárgásnak találom, a H312 jobban megfelel ide.
Nagy jelentősége amúgy sincs, mivel a makettnek nincs is orrfutó aknája…

A festési útmutató valami miatt H316-os fehéret javasol a futószárak színének. Ehelyett én inkább fémszínűre festettem, a keréktárcsákkal együtt.

Sajnos nem sikerült a kabintetőt ráilleszteni a törzsre. Nem volt akkora probléma, mint az F-16-os esetében, feszegetni viszont itt sem mertem. Szárazpróba során úgy tűnt, passzolni fog, de aztán mégsem. Így a kabintető hátsó szekciója egy elég látványos résen nem illeszkedik a törzshöz. Ezt elfogadtam ilyennek, mert a feltöltése és újrakarcolása túl nagy munka lett volna. Ennél hamarbb be akartam fejezni ezt a makettet, illetve az átlátszó alkatrész megrongálódását sem akartam megkockáztatni.

A felpolírozott fekete Surfacer-re AK Xtreme metal alumínium szín került, majd 1 nap száradás után Mr. Hobby H30 akril fényes lakkal vontam be. Újabb 2 nap száradási idő következett, majd megfestettem a zöld csíkot és a piros elemeket. Ez után elkezdtem feltenni a matricákat, majd még egy réteg fényes lakkot fújtam az F-84-esre.

Valahol itt fordult át a könnyed kis makettezgetés küzdelembe… 😅

Ekkor vettem csak észre, hogy egyetlen fotón sem látom azt a két, töltőcsonknak kinéző rudat, amelyek a szárnyvégi tartályokból merednek előre. Ha volt is benne ilyen, akkor nem lehetett túl gyakori ebben a pozícióban, ezért inkább eltávolítottam őket a makettról.
A nyomok eltűntetése nem túl szerencsés a matricázás után, hiszen ismét tömíteni, csiszolni kellett, majd újrafesteni a tartályokat.

F-84E; 51-687 9 FBS/49 FBW ER.1999.103 E. Galbraith

A referenciafotók alapján néhány panel színét halványan átködöltem szürkével, illetve kékes szürkével. A művelet közben a lebutított maszkoló szalag feltépte a lelakkozott oldalszámot, amit szerencsére sikerült pótolni a matricalapról.
Közben azonban feltűnt, hogy a szárnyak belépőéléről lekopott a lakkal védett fém festék annak ellenére, hogy csak gumikesztyűben értem hozzá. 1500-as vizes papírral políroztam, majd rájavítottam a festésre, de ez már próbára tette a lelkesedésemet…

A panelvonalakat kékes fekete olajfestékkel folyattam be annak reményében, hogy némileg rá tud erősíteni a fémes hatásra. Az olaj visszatörlése során is sikerült itt-ott majdnem alapozóig visszakoptatni a fém színt, de ezt már nem javítottam ki.

A makett értékelésénél 2 csillagot kapott a matricaválaszték.
Azért nem csak egyet, mert az FS-624-A oldalszámú géphez is tartalmaz jelzéseket, amelynek még a póttartályaira is színes kockás mintát festettek és a HobbyBoss ehhez is tartalmaz matricákat.
Egyébként a készletből csak e két gép festése készíthető el annak ellenére, hogy a típust (és azon belül az „E” változatot is) nagyon sok helyen alkalmazták.

A makett ár/érték aránya azonban kétségkívül kiváló. Kezdőknek tökéletes választás, haladóknak is könnyed side projekt lehet.

Forrás: Korea – The Air War 1950-53

A kiegészítők nélküli alapmakett értékelése:

Értékelés:5/2,75
Kidolgozás, részletezés:★★☆☆☆
Illesztés, építhetőség:★★☆☆☆
Matricaválaszték:★★☆☆☆
Ár/érték arány:★★★★★

Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on vagy Instagram-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: