Hogyan válassz alapot a makettedhez?
Kell-e minden makettnek alap? Milyen a jó alap és mivel lehet elrontani? Érdemes-e profi alapot venni vagy jobb házilag egyedit készíteni? – ezeket a kérdéseket beszéltük meg az októberi online klubnapon és úgy gondoltam, összefoglalom egy olyan cikkben, ami nekem is jól jött volna kb. egy évvel ezelőtt.
(Online klubnap: ez egy beszélgetés a Discord csatornán. Nem készül róla felvétel, így nem tudod visszahallgatni, de a következőre be tudsz csatlakozni ide kattintva.)
Eddig úgy voltam vele, hogy én bizony nem csinálok a (repülőgép) makettjeimnek alapot, mert teljesen feleslegesnek gondolom. Hiszen a makett önállóan is teljes értékű alkotás, ráadásul nekem úgy tetszik, hogy a vitrin üvegpolcain egységesen sorakoznak egymás mellett és nem mindenféle alapokra ragasztva.
Repülőgépek esetében amúgy sincs sok választás, hiszen a hidroplánokat leszámítva vagy a füvön áll, vagy betonon. Esetleg hajó fedélzetén vagy egyéb deszkázott felületen, de aztán ezeken felül nincs nagy játéktér. Már ha működőképes példányt és nem egy lezuhant, vagy a gazban rozsdásodó gépet szeretnénk ábrázolni.
Aztán egy baráti hétvége alkalmával, kis kitérőként építettem egy páncélozott járgányt. A többiek valamennyien csináltak alapot is a saját BTR-üknek és be kellett látnom, hogy az ilyen típusú makettek kívánják, hogy a saját környezetük talaján álljanak, mert sokkal jobban néznek ki, mint az üvegpolcon állva.
„Ha versenyezni akarsz, akkor csinálj neki alapot”
Ezt a jótanácsot kapja veterán versenyzőktől, szervezőktől és zsűritagoktól mindenki, aki versenyzésre adja a fejét.
A makett alapra ragasztása ugyanis vitathatatlanul praktikus: a bíróknak nem kell megfogniuk magát a makettet, hanem az alapnál fogva emelik fel szemrevételezésre. Így kisebb azt esélye annak, hogy véletlenül letörnek róla valamit.
Több zsűritagtól is hallottam már azt a sarkosabb hozzáállást, miszerint amelyik makett nincs alapra ragasztva, azt ki sem veszik értékelésre. És nem számít, hogy egyébként mennyire jó színvonalon van megépítve, nem fogják lezsűrizni és így díjat sem fog kapni.
Versenybírók nem is csinálnak titkot abból, hogy ha két, egyforma színvonalon megépített makett között kell sorrendet állítani, akkor az fog előrébb kerülni, amelyiknek van alapja azzal szemben, amelyiknek nincs.
A pontozásos rendszerben 100-ból legfeljebb 5 pont szerezhető meg egy jó alappal.
De milyen egy jó alap?
Egyszerű, nem hivalkodó. Kiemeli a makettet a többi közül (fizikailag is), de nem vonja el a figyelmet a magáról makettről. – ezek a kritériumok szinte mindenkinél előjöttek, amikor az egyik hétvégén kibeszéltük az alapokat a Discord-on levő „online makett klubban”.
Én személy szerint hozzátenném, hogy azt szeretem, ha az alap nem túl direkten, de hozzájárul a történetmeséléshez.
Az alapot is a makett színvonalának megfelelő igényességgel érdemes elkészíteni.
Repülőgépek esetében még elég ritka, de figuráknál már megszokott, hogy nemesebb (tölgy, dió) fából készül a makett alapja. Jelentősen növelheti az alap értékét, ha valamilyen extrém, itthon nehezen beszerezhető fából (trópusi, olajfa, valódi ében, stb.) készül.
Ilyen alapok vannak
Az áttekinthetőség kedvéért nagyjából összefoglalnám, hogy körülbelül hányféle alapot használunk a makett tálalására.
Fontos kiegészítés, hogy ebben a felsorolásban kizárólag a repülőgép maketteket venném sorra, ide nem számítva azokat a diorámákat, amelyeken van ugyan repülőgép, de a makett egy komplexebb életképet ábrázol. Most tehát csak azokat a lehetőségeket venném sorra, amikor csak egyetlen repülőgépet szeretnénk szépen tálalni.
1. Egyszerű, „vágódeszka” alapok
Kizárólag a praktikusságot tartja szem előtt, hogy a repülőgép mégse az asztalterítőre legyen letéve, hanem a zsűri biztonságosan meg tudja fogni:
2. Tükör vagy üveglap
Nem sokkal bonyolultabb az előzőnél, csak itt nem egy darab fára, hanem egy hétköznapi tükörlapra kerül a makett. A tükör formájával, alakjával lehet kicsit játszani.
Előnye, ami a hátránya is lehet egyben, hogy a makett felemelése nélkül is jól kivehetően látszik a gép alja. (Tehát ha vannak rajta hibák, akkor azokat is könnyebb észrevenni.)
Ha azonban olyan helyre van lerakva, ahol felülről vannak megvilágítva a versenyművek, akkor a tükörből zavaróan szembe fognak világítani a lámpák. A szálló szöszök és porszemek is sokkal hangsúlyosabban látszanak rajta, az ujjlenyomatokról nem is beszélve.
Ha rá van ragasztva a makett, akkor az a tükör rendesen szinte megpucolhatatlan lesz a továbbikban – míg ha nincs ráragasztva, akkor könnyen lecsúszhat róla a gép.
3. Szolid alap
Ezek már sokkal dekoratívabb darabok, mint az eddigiek. Egy igényesen megmunkált, szépen kimart fa alap szinte műalkotássá emel egy csinosan megépített repülőgépet.
Ilyeneket készen is lehet már kapni, de bármelyik asztalosnál vagy saját műhelyben is elkészíthetünk egy-egy egyedi darabot. Többnyire egyszínűek, de nem számít bizarrnak többszínű fa alapot használni, és esetleg egy igényes kis táblával vagy felirattal díszíteni.
4. Rusztikus, nyers fa alap, fakorong
A szépen csiszolt és lakkozott alapok mellett helyük van a nyers fa alapoknak is, néhány témához jobban illenek, mint a derékszögű-sima egyen-darabok.
Akár egyetlen láncfűrésszel is el lehet készíteni, de akinek nincs erre indíttatása, az kreatív hobbiboltokból készen is tud vásárolni fakorongot:
5. Alap, természetes környezettel
Az alap részéről a legtöbbet az ad hozzá a maketthez, amelyiken megjelenik a gép természetes környezete.
Ahogy fentebb írtam, repülősként sok mozgásterünk nincs, de ettől még érdemes elkészíteni a valóság egy kis részletét:
6. Dekorált alap
Rendkívül tetszetős, egyedi megoldás tud lenni az alap dekorálása feliratokkal, jelvényekkel, vagy fotókkal a gép történetéről és pilótájáról.
Ilyenre nem léteznek készen kapható dolgok, mindenki maga készíti el a dekorációt. Általában öntapadós fóliára vagy fotópapírra nyomtatott minták kerülnek fel az alap oldalára, illetve néha a tetejére is:
7. Dinamikus display
A lassan forgó, tükrös felületű alapok már a költségesebb kategóriába tartoznak. Kétségkívül praktikusak és elegánsak, szinte ékszerként prezentálják a makettet.
Személyes véleményem, hogy amikor egy asztalon öt ilyen forog egymás mellett, annak már kezd kicsit bazári hatása lenni. Hiába szép és drága, én nem tartom többre, mint egy szolid alapot, mivel az alkotó semmilyen értéket nem ad hozzá azon kívül, hogy elemet tesz bele és bekapcsolja.
De ettől még szép és elegáns:
8. Kreatív alap
Ez a legnehezebb: „veszélyes”, kihívásokkal teli terep. (De ezt szeretjük, nem igaz?)
A kreatív koncepciónak annyi a veszélye, hogy a szokatlan, a sorból kilógó dolgokat nem egyformán fogadjuk be, ezért ami egyeseknek lenyűgözően ötletes, az másoknak akár bazári hatású is lehet.
A kreatív alapok végtelenül sokfélék lehetnek és nem csak az anyagfelhasználás tekintetében. Sokszor valamilyen szokatlan helyzetben, vagy repülés közben láthatjuk rajta a repülőgépet, emiatt elválaszthatatlan kölcsönhatás jön létre az alap és a makett között.
Nem kell visszafogni a fantáziát, tessék inspirálódni:
Mivel lehet elrontani a makett alapját?
Ahogy egy ízléses tálalás felhúzza a makett pontszámait, úgy egy rossz alap le is ronthatja az összképet.
Lássuk hogyan:
1. Gagyi az alap
Ezt talán nem is kell túlmagyarázni, csak említsük meg, hogy ha meg van folyva a lakk az alapon, vagy hézagos az illesztése, esetleg látványosan nem derékszögű-párhuzamos ott, ahol annak kellene lennie, akkor az gagyinak néz ki, mert lerí róla, hogy a készítője nem fordított rá elég gondot.
Szintén gagyivá teheti az anyagválasztás és a gyenge minőségű megmunkálás.
2. Ízléstelen vagy megbotránkoztató motívumok
Ezt elég nehéz definiálni, hogy mi számít ízléstelennek, mert nagyban függ a befogadótól is, hogy mit tart annak. Versenyek szabályzatában általában le van ugyan írva, hogy nem szabad megbotránkoztató, másokat sértő alkotást versenyeztetni, de konkrét példák talán jobban segítik körülhatárolni ezt:
Íratlan szabály például, hogy makettversenyen nem mutatunk be holttesteket, haldoklókat vagy emberi maradványokat. Kivételek persze lehetnek, de a főszabály az, hogy a halál vagy a szenvedés helyett inkább más élethelyzetben ábrázoljunk embereket.
Versenyeken elfogadott, hogy a repülőgépeken és harcjárműveken feltűnjenek az egyébként tiltott önkényuralmi jelképek. Ezek közül is különösen érzékeny kérdés a horogkereszt ábrázolása.
Egy versenyen indított makettel szemben elvárás, hogy akár egy meztelen nő figurája, akár egy önkényuralmi jelkép felkerüljön rá oda, ahol a makett eredetijén a valóságban is látható volt egykor. Ez azonban mindig a történelmileg hű ábrázolás érdekében és nem az alkotó politikai állásfogalalása miatt történik.
Az azonban nem elfogadott, hogy ezek a jelképek, a más nemzeteket sértő jelszavak felkerüljenek a makett alapjára is, mert az már alkalmas arra, hogy az alkotó politikai hovatartozását sugalmazza.
3. Rossz arányok
A „fő szabály” az, hogy a makett lehetőleg ne lógjon le az alapról.
Mivel művészeti alkotásról van szó, így ez a szabály is áthágható, amennyiben a koncepció része. De a véletlenül elméretezett alap nem az.
Ugyanez igaz a maketthez képest túl széles vagy túl magas alapra is.
4. Rossz anyag- vagy színválasztás
A makett alapjának harmóniában kell lennie a rajta levő makettel.
A nem megfelelő anyagválasztásra gyakori példa, hogy egy „elegáns”, modern jet alá egy rusztikus, nyers fa alapot tesznek. Ezek nem illenek össze, hiszen modern gépeken egyáltalán nem használnak természetes anyagokat.
Nem véletlen, hogy a legtöbb alap diszkrét fekete színű, vagy fa mintázatú. Lehet és kell is kísérletezni a „bátrabb” megjelenésű, de nem harsány alapokkal, amennyiben összhangban maradnak a makettel és illeszkednek az alkotás koncepciójába.
„Tipikus rossz példaként” egy saját alkotásomat mutatnám be. 😅
Ezen ugyanis szinte minden megtalálható, amikre feljebb azt írtam, hogy el lehet vele rontani az alapot:
- Gagyinak nézhet ki, mert nem derékszögű-párhuzamos, hanem itt-ott szabálytalan hosszúságú balsafa lécekből áll.
- Megbotránkoztató lehet, hiszen a Falkland-szigeteki háború idején használt „iglese puto” spanyol nyelvű kifejezés (finoman) nagyjából azt jelenti, hogy „köcsög britek”.
- Rossz arányok: az alap láthatóan jóval hosszabb, mint amit a repülőgép igényelne, ráadásul a felfestett kört sem adja ki szabályosan. Talán néhány reptéri tereptárggyal ellensúlyozni lehetne, de ez nem történt meg.
- A rossz anyag- és színválasztás is játszik, hiszen egy modern jet alatt egy rusztikus jellegű alap van, ráadásul hivalkodóan élénk színekkel:
Számos szabályt áthágni látszik, de összhatásában valahogy mégis működik az alap és versenyen is ért el helyezést ezzel a megjelenéssel.
Ha elolvasod a Super Étendard építéséről szóló cikkem, abban részletezem, hogyan próbáltam az alapot bevonni a történetmesélésbe és valamelyest behozni vele az argentin haditengerészet levegőjének illatát.
Sok sikert a megfelelő alap kiválasztásához!
Ha úgy érzed, van egy ötleted, amit versenyre is vinnél, akkor gyere fel a Discord csatornánkra, ahol értő makettezőkkel (zsűrizőkkel és mesterekkel) meg tudod vitatni.
Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on vagy Instagram-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra: