Makettezés

Repülőgép-makettépítő blog

29 dec

Makettező tervek 2025-re

Amióta van ez a blog, minden évben írok magamnak terveket a következő évre. Ez elsősorban saját magamnak szól, de azért ebből lehet tudni előre, hogy milyen témákra lehet számítani a blogon.
Ha szoktad olvasni ezeket az éves terveimet, akkor feltűnhet, hogy az elmúlt két évben ezeknek csak kis részét sikerült megvalósítani. 😥

Ennek az az oka, hogy az elmúlt évben elköltöztünk egy másik lakásba, amit teljesen felújítottunk és ez jóval tovább elhúzódott, mint szerettük volna. Sokáig nem is volt hol makettezni, dobozban álltak a cuccaim.
Mostanra viszont van végre külön makettszobám, úgyhogy 2025 nekem a felzárkózás éve lesz. Sőt, már 2024 utolsó negyedéve is arról szólt, hogy lezárjam a korábbi, befejezetlen munkákat. A következő évre nem is nagyon adok meg új projekteket, hanem igyekszem utolérni magam és megcsinálni mindazt, ami 2023-ban és 24-ben elmaradt.

Először nézzük át, mit sikerült befejezni 2024-ben:

Áprilisban egyből két F/A-18-ast építettem meg a Platz dobozából, némi RetroWings gyanta kiegészítő és PaulusVictor matrica felhasználásával. Ez alkalommal használtam először kabinmaszkolásra parafilmet.

Kapcsolódó cikk:

Platz 1:144 F/A-18C – Kabát a gombokhoz

Két F/A-18C Platz makett készült el, az egyik dobozból, a másik gyanta kiegészítőkkel és extra matricákkal.

Makettező életem elején megépítettem már egyszer az 1:144-es Dragon A-6E Intruder-t, az később azonban kislányom játékává vált és „csajos upgrade”-et kapott, úgyhogy mindenképpen szerettem volna elkészíteni egy újat.
Április végére el is készültem vele és egy elektronikai hulladékból összerakott alapot kapott:

Kapcsolódó cikk:

Dragon 1:144 A-6E Intruder – Bogárképű betolakodó

Legalább 6 évig vadásztam erre az 1:144-es A-6E Intruder kitre, mire sikerült hozzájutnom és megépíthettem újra.

Annyira brit, amennyire csak lehet: a májusban befejezett 1:144-es Spitfire makett egy angol teáscsészében kapott helyet. Eredetileg pilótafülkéje sem volt, de néhány Eduard és Brengun kiegészítő felhasználásával egészen mutatós vignetta lett belőle:

Kapcsolódó cikk:

Eduard 1:144 Spitfire Mk.IXc

Szegecseléssel, maratott réz pilótafülkével, vákuum kabintetővel, nyitott féklapokkal és némi scratch-el fűszerezett 144-es Spitfire, igazi angol teáscsészében tálalva.

A következő makett egy 1:144-es Bandai X-Wing volt, ami a júniusi Dél-alföldi Bolyhos Makkán készült el. Bár építettem már egy Star Wars makettet, tőlem azért továbbra is elég távoli a sci-fi és fantasy műfaj. Nem is írtam róla cikket, ide teszek csak fel pár képet most:

Nyáron egy 1:72-es Tamiya Zero-n dolgoztam, ami ígéretesen indult, aztán sajnos mégis a kukában végezte. Elkészítettem a szegecselését is, a festés koptatását viszont elrontottam és egy átgondolatlan lemosás következtében helyrehozhatatlanul eldeformálódott a műanyag.
Erről kicsit bővebben is szó van az A.M.P. podcast 2. adásában a Kidobod vagy próbálod megmenteni az elrontott makettet? résznél.

Talán egyszer megépítem újra a megmentett alkatrészekkel és akkor megjelenik az a félig megírt cikk is, amin eddig dolgoztam. Egyelőre félreraktam a témát.

„Búfelejtónek” épült egy 1:72-es Special Hobby Me 209-es. Egyszerű építés volt, augusztus végére fejeztem be:

Kapcsolódó cikk:

Special Hobby 1:72 Me 209V4 – Sprinter Messer

A sebességi világrekorder Messerschmitt Me 209 prototípus katonai célra szánt, felfegyverzett változatát építettem meg.

Szeptember végére készült el a Heroes Models 1:144 A-7D, ami az első olyan makettem lett, ami teljes egészében gyantából van. Erről készült egy hosszabb videó is, valamint egy rövidebb, ami csak a panelvonalazással foglalkozik.

Kapcsolódó cikk:

1:144 A-7D Corsair II

„SLUF” (Short Little Ugly Fucker) vagyis rövid, kicsi, csúnya, odabaszó – ezzel a névvel illették az A-7 Corsair II. bombázót Vietnamban és ez elég jól le is írja a gép jellegzetes megjelenését.

Az októberi 10 napos építés alatt a KP 1:72-es Shenyang F-6C-t, azaz a „pakisztáni MiG-19-est” építettem meg.

Kapcsolódó cikk:

KP 1:72 Shenyang F-6C

A szovjet licensz alapján Kínában gyártott gépet pakisztáni pilóta vezeti egy brit Martin-Baker katapultülésben, francia avionikával felszerelve, ami amerikai Sidewindert is képes indítani.

Év végére befejeztem egy 1:72-es Vespa-t és hozzá egy kis olasz utcarészlet vignettát is.
Az erről szóló cikk viszont még nincs kész, de ha meglesz, akkor később beteszem ide. Addig csak egy fotó a motorról:

Újdonságok a blogon

Nem egy nagy dolog, de hasznos lehet, hogy külön menüpont alá szedtem a teszteket, valamint kiírtam egy külön oldalra azokat az „okosságokat”, amelyek a cikkekben vannak itt-ott.

Ennél lényegesebb újítás, hogy 2024-ben elindult a videós tartalomgyártás is a Makettezés.hu YouTube csatornájára.

Nem a saját projektem, hanem Dani barátommal közösen elkezdünk podcast-ot csinálni. Semmi nagy dolog, csak két makettező kötetlenül dumálgat egymással makettezésről.
Ennek is lett egy önálló menüpontja itt a blogon. Az adásokat megtalálod az A.M.P. podcast YouTube csatornáján.

2025-re tervezett makettek

  • A jövő év Tornado-k építésével fog kezdődni, mivel 2024. december 19.-én elindult a száz napos Tornado GB. Az esemény alatt egy 1:144-es Revell Tornado ECR-t szeretnék megépíteni, amely a Luftwaffe szürkés kék színeit fogja kapni, valamint műgyanta és 3D kiegészítőket gazdagon.

  • A 2025. március 29-ig tartó Tornado GB alatt egy 1:72-es Eduard Tornado-t is szeretnék befejezni, méghozzá a RAF Öböl-háborús GR.1-esét.

  • 2024-ben befejezetlenül maradt két egyszerű 1:72-es makettem, egy P-40B/C Tomahawk és egy X-1, ezek e cikk írásakor festési fázisban vannak, így 2025 első negyedévében be lesznek fejezve.

  • Előttük viszont meg fog még épülni egy kétüléses F/A-18 Super Hornet, a kabinban csodálatos Quinta kiegészítőkkel. Korábban ilyet nem használtam még, izgatottan várom!

  • 2024. decemberében az ukrán Litaki kiadott egy új szerszámos Tu-22M2 stratégiai bombázót 1:144 méretarányban. A cég azt ígérte, hogy elküldik nekem az új kitet, hogy megépítsem. Ha ez megérkezik, akkor körülbelül márciusra várható az erről szóló cikkem.

  • Mióta lekéstem vele a Körös kupa kiemelt kategóriáját, azóta várja, hogy elkezdjem a „tankönyvből épített” Eduard 1:144 A-4E Skyhawk-ot, ami a Jom kippuri háborúban vett részt. Ezt az Ammo 1/144-es könyve alapján szeretném elkészíteni.

  • Évek óta csak félre van rakosgatva az 1:72-es Academy F-4J Phantom II a VFMA-232 Red Devils század jelzéseivel. Ez egy makettverseny nyereményeként került hozzám a Replica-tól, illő lenne már elkészíteni.

  • A júniusi PSMK versenyen (és most úgy néz ki, az őszi békéscsabain is) kiemelt kategória lesz a MiG-21. Bár nyerni nem lehet vele, mert nem lesz benne semmi extra, azért jó lenne addigra elkészülni és elvinni a versenyre a Modelsvit 1:72-es MiG-21F-13-at. Egy natúr fémszínű gépet terveztem megépíteni szíriai jelzéssel. A Makettinfón megjelent cikk szerint nem ígérkezik egyszerű menetnek.

  • Ugyancsak ebben a kiemelt kategóriájában indítható lenne egy 1:144-es Eduard MiG-21MF, ami jelenleg le van alapozva, festést várja. A terv szerint erősen kopottas, csillagos felségjelzésű magyar gép lenne majd belőle. Néhány Eduard PE kiegészítő lett beépítve.

  • Nyárra ugyancsak száz napos Bf 109 csoportos építés lett meghirdetve, mivel a makettépítő kihívások állandó csapatából többen is jelezték, hogy jó lenne egy ilyen típusépítés. Kimondottan erre szereztem be leolcsósítva a Heros Models Bf 109F sorozatához való 1:72-es matricaszettjét, amely egy olasz, két svájci, három spanyol és négy magyar gép jelzéseit tartalmazza.
    A szemem kíván ebből legalább hármat, de meglátjuk majd, mennyi fog megépülni az Eduard overtrees készleteiből.

  • Szeretnék kicsit jobban belekóstolni a vignetta építésbe és ehhez jó kis inspirációt kaptam Dobó Janitól: lepusztult, szétszerelt Z-37A Čmelak gépek roncsait tárolják egy elhagyatott géptemetőben. Ezek közül az OM-FJA lajstromszámú gépet tervezem megépíteni (1:72-ben), leszerelt szárnyakkal, körülötte alkatrészek és törmelék, hátterében az épület egyik fala, omladozó vakolattal.

  • Az orosz-ukrán háború alatt előtérbe kerültek a robotrepülőgépek. Most már nehezen, de sikerült beszereznem a Clear prop 1:72-es Tu-143-asát és egy Bayraktar TB.2-est. Előbbit orosz, utóbbit ukrán jelzésekkel szeretném megépíteni.

  • Megépítésre vár egy 1:144-es Zvezda Mi-24V is, amelyhez mutatós 3D kiegészítőket szereztem be, valamint egy konténert is, mert az a terv, hogy vignettán helyezem el. Orosz színeket fog kapni.

  • A Dél-Alföldi Bolyhos Makkán egy dobozos Uaz-t fogunk építeni, 1:43 méretarányban. A jelenlegi elképzelésem az, hogy a Mása és a medve című rajzfilmben szereplő farkasok szakadt mentőautóját készítem el belőle.

Ezek a tervek, ez összesen 18 makett 2025-re. Nem akarom megint túlvállalni magam, ezeket szeretném befejezni. Van köztük olyan, ami már le van alapozva, és csak be kell fejezni, van két drón, amiket sokkal egyszerűbb építeni és bele van számolva a makkás makett is, ami 2 nap alatt készül majd el. A csoportos építésre három Bf 109-est terveztem most, de ez lehet, hogy addigra csak kettő vagy egy lesz.

Amennyiben az év végéig maradna rájuk idő, akkor esetleg ezek is előkerülhetnek:

  • Revell EC 135 mentőhelikopter 1:72-ben,

  • Van egy elképzelésem egy MiG-23 torzóra, ezt akkor fogom megcsinálni, ha sikerül olcsón beszerezni egy 1:72-es KP MiG-23-ast, amit szétvághatok. De lehet, hogy ezt áttolom 2026-ra.

Amik 2026-ra csúsznak át

A 2026-os év az orosz technika, főleg a Ljubov programban (lásd lejjebb) induló Szuhojok éve lesz nálam.
A terv szerint 2026-ban ezek közül fog megépülni néhány:

  • 1:72 Hobby Boss Szu-47 Berkut (fekete)
  • 1:72 Zvezda Szu-25 (what if magyar)
  • 1:72 Zvezda Szu-25 (lelőtt orosz)
  • 1:72 Zvezda Szu-2 Szu-2 (zöld, sérült)
  • 1:72 Szu-27 (Klasszikus korai)
  • 1:72 Eduard MiG-15Bis (natúr fémszínű magyar)
  • 1:72 Eduard MiG-15Bis (terepszínű Észak-koreai)
  • 1:72 Eduard MiG-15Bis (felül kék, szovjet)
  • 1:72 Hobby Boss Mi-2 (magyar rendőrségi)
  • 1:72 AMK L-29 (terepszínű magyar)
  • 1:72 AMK L-29 (DDR)
  • 1:72 Eduard L-39 (NDK festés, magyar felségjellel, nyitott orral)
  • 1:72 Balaton modell létesítményi tűzoltó Zuk A15 
  • 1:72 Balaton modell önkéntes tűzoltó UAZ-452 

Beszerzési tervek 2025-re

  • A „Százas” sorozatba be kell még szereznem egy egy- és kétüléses Trumpeter F-105 Thunderchief-et, valamint még egy F-100-ast és esetleg egy F-105-öst.
  • A Ljubov program el tud indulni 2026-ban, de minél előbb szeretnék beszerezni hozzá egy 1:72-es Modesvit Szu-22M3-at, valamint a hozzá tartozó Vespa Model Kits gyanta átalakítót, és egy Szu-22Um3-at.
  • Ha némileg mérséklődik az ára, vagy lesz rá akció, akkor kelleni fog egy 1:72-es Trumpeter 2K11 Krug.
  • Be kellene már szerezni egy 72-es Airfix Buccaneer-t, mert megvan már hozzá egy csomó kiegészítő.
  • Egy későbbi projekthez kell vennem egy 1:72-es Li-2-est.
  • Lehet, hogy rápróbálnék egy-két Armada Hobby kitre,
  • valamint esedékes már egy nagyobb ResKit bevásárlás apróbb kiegészítőkből.
  • Ezen kívül figyelem a Special Hobby, a Clear prop és az Eduard újdonságait, ha olyan jön, akkor lecsapok rá.

Hosszútávú projektek indítása

Négy hosszabb távú (3+ éves) projekten gondolkodok. Mivel 2025 még az elmaradások pótlásának épve lesz, így ebben az évben még csak felkészülök ezekre, aztán majd 206-ban indulnak.

  • Elsőként a Ljubov program fog elindulni, amelynek keretében meghatározott számú orosz repülőgépet (főként Szuhojokat) fogok építeni 1:72-es méretarányban. Erről lesz majd egy átfogó aloldal is itt a blogon.
    Záró céldátumot még nem jelöltem ki a programnak, de 4 év alatt szeretnék a végére érni.

  • 2027-ben tervezem elindítani „Százas” sorozatot, amelyben a hidegháború legendás amerikai vadászgépei készülnének el 1:72-ben az F-100-astól F-107-ig. (Max. még az F-117-et belegyűröm, de ezt nem tudom még.)
    A projektbe csak a sorozatban gyártott típusok kerülnek, az XF prototípusok nem lesznek benne. Összesen 8-10 gép fog megépülni a „Százas” sorozatban, indulásig ezt lepontosítom még.

  • A harmadik projektem az előzőeknél kisebb ívű, nem is adtam még nevet neki. A lényege, hogy szeretném elkészíteni ugyanazokat a gépeket (1:72-ben), amelyek makettező életem meghatározó könyve, a „Légierő a konyhaasztalon” borítóján és hátlapján láthatók.
    Ez öt makettet jelen, ebből az egyik egy F-101 Voodoo, a kanadai Hawk One, ami a „Százas” sorozatban is benne lesz.

  • Végül a negyedik projekt, ami egy jóval komolyabb dobás lenne: elkezdek ugyanis egy saját könyvön dolgozni. De erről most még nem akarok többet mondani. 😅

Ezek a tervek.

Megtisztel, ha követed a blogot és figyelemmel kíséred a fentiek megvalósítását. 😊
Köszönöm szépen az egész éves figyelmet! Remélem minél többen csatlakoztok hozzánk a csoportos építésekben, olvassátok a hírlevelem (benne az OSINT melléklettel), hallgatjátok a podcastunkat és tanácsokkal, javaslatokkal segítjük egymást.
Jó makettezést kívánok Nektek 2025-re! 🥳
Ha kérdésed van, írj nekem, vagy gyere fel beszélgetni Discordra.


Ha szeretnéd követni ezt a blogot, azt megteheted a Facebook-on is, de a legjobb, ha az email címeddel feliratkozol a friss posztokra. Előre is köszönöm, hogy feliratkozol a blogomra:
Iratkozz fel

Nézd meg ezeket is: